اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدنبال ارائه مسیر جایگزین کانال سوئز
به نقل از شبکه تلویزیونی "میر24"، در پی انسداد اخیر کانال سوئز که باعث توقف حرکت بیش از 400 کشتی و شناور تجاری شده بود بازیگران تجارت جهانی پس از میلیارد ها دلار ضرر بطور جد به فکر مسیر های جایگزین حمل و نقل کالا افتادند. بدین ترتیب مسیر های حمل و نقل ریلی از طریق خاک کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سمت اروپا بسیار جذاب و به صرفه بنظر می رسد.
یوگنی ویناکورف، کارشناس ارشد اقتصادی بانک توسعه اوراسیا در این خصوص می گوید: «قطارهای کانتینری در مناطق مرکزی چین تجمع و تشکیل می شوند و طی 15 شبانه روز با گذر از خاک قزاقستان، روسیه، بلاروس در نهایت به لهستان، آلمان و یا اتریش می رسند. زمان معادل پول است. برتری کلیدی مسیر زمینی زمان است».
نیکولای پادگزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا به نوبه خود گفت: «بدین ترتیب کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این مسیر ترانزیتی مشارکت دارند و بیشترین سود را از چنین توزیع جریان کالا بدست می آورند. لازم به ذکر است که در سال رکود 2020 میلادی حجم حمل و نقل کانتینری کالا از چین به اروپا از مسیر کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نزدیک به 64% رشد داشته است و این روند ادامه خواهد داشت».
در تاریخ 3 فروردین سال جاری کشتی کانتینر بر Ever Given با 18 هزار کانتینر در کانال سوئز به گل نشست و این مسیر مهم تجاری تا 9 فروردین یعنی تا زمان راه اندازی مجدد این کشتی مسدود شد. بر اساس برآوردهای انجام شده میزان ضرر ناشی از این انسداد 400 میلیون دلار به ازای هر ساعت محاسبه شد.