تعرفه تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا دو ماه آینده صفر می‌شود

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از وب سایت رادیو گفتگو، برنامه «گفتگوی اقتصادی» این شبکه رادیویی از محل ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران با كامبیز میركریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگانی ایران و روسیه درمورد الزامات و چالش‌های ارتقای توانمندی‌های صادراتی ایران مصاحبه كرد.

میركریمی با بیان اینكه موافقت نامه‌های تجارت آزاد كشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادركنندگان به بازار را تسهیل می‌كند اظهار كرد: مهم ترین اصلی كه ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه‌هایی است كه دسترسی به بازار را برای صاحبان كسب و كار كشور تسهیل می‌كند.

وی افزود: مهم ترین قدمی كه اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشكل از كشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال ۱۳۹۷ در حد ۲۶۰ میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال ۱۳۹۸ صادرات كشورمان به بالای ۴۰۰ میلیون دلار جهش پیدا كرد. صادرات ما حتی در زمانی كه به خاطر اپیدمی كرونا، گمركات بسته بود از ۵۰۰ میلیون دلار هم عبور كرد و الان به ۱ میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع كار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز كامل نشده و فقط تعرفه‌های ترجیحی با ۵۰ درصد و ۷۵ درصد تخفیف اعمال شده و لیست‌ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده در پارلمان‌های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری كالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر كشورها را به شدت افزایش می‌دهد.

میركریمی با بیان اینكه موانع تجارت شركت‌ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی كار كنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً كشتی‌ها و كامیون‌های جدید اضافه می‌شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور كرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروكراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می‌دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیك انجام شود باز هم كم است. ما هنوز هم صف كامیون‌ها را داریم و از دولت تقاضا كردیم حمایت‌ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگانی ایران و روسیه بیان كرد: هم اكنون رابطه بانكی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانكی بین دو كشور بلااستفاده مانده كه به دو نرخی بودن ارز در كشور ما و روسیه برمی گردد.

میركریمی درمورد تنوع كالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، كالاهای لوكس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیك و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا كرده همچنین توربین‌های گازی و كاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یك بازاریابی اساسی لازم است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های سوبسیدی را ضروری دانست و اظهار كرد: بدون بازاریابی و تبلیغات و هزینه نمی‌توان به هیچ بازاری ورود كرد و لذا دولت باید در هزینه‌ها كمك كند و به ویژه برای برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها در مسكو یارانه بپردازد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست‌های تجاری را در رونق اقتصاد كشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست‌های تجاری یك نوع سفیران اقتصادی برای كشور محسوب می‌شوند كه می‌توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

شناسه: 4262