سهم بالای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی کشور
به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (فرینا)، حجت الله عبدالملکی، قبل از ظهر یکشنبه در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سهلان و در نشست با مدیران این منطقه گفت: 10 درصد شاخصه اقتصادی در مناطق آزاد شکل می گیرد. در مجموع دو هزار و 500 شرکت بزرگ در 48 منطقه آزاد فعال هستند.
وی همچنین از فعالیت یکصد کارآفرین در مناطق آزاد کشور خبر داده و گفت: یک سوم صادرات غیرنفتی در مبدا این مناطق و همچنین 80 درصد ترانزیت و حمل و نقل از این درگاه اتفاق می افتد.
عبدالملکی ادامه داد: مناطق آزاد مولود جمهوری اسلامی ایران بوده و در دولت سیزدهم نیز، این مناطق با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مدار فعالیت قوی قرار گرفته اند.
وی افزود: یک و نیم درصد از حدود شش درصد نرخ رشد اقتصادی کشور ناشی از فعالیت این مناطق بوده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور، سال پیش رو را سالی کلیدی و مهم عنوان کرده و گفت: تمرکز بر شاخصه سرمایه گذاری و صادرات در مناطق آزاد را سرلوحه قرار داده ایم و به دنبال تسهیل تولید، افزایش صادرات، انتقال فناوری، تامین نیاز اساسی کشور و تامین مالی از سرمایه گذاران خارج از کشور هستیم.
عبدالملکی، افزایش تولید و سرمایه گذاری و ارزآوری به واسطه افزایش صادرات را جزو اولویت های مناطق ازاد عنوان کرده و گفت: توجه به بسته های سرمایه گذاری در تمامی مناطق ازاد کشور مورد توجه است که در منطقه سهلان نیز باید به شکل ویژه مورد تاکید قرار گیرد.
وی در ادامه با تاکید مجدد بر طراحی و معرفی بسته های سرمایه گذاری و تسهیل فضای کسب و کار گفت: هر چقدر شرایط را تسهیل کنیم، می توانیم فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم.
عبدالملکی، شعار ایران بهشت سرمایه گذاری را یک عنوان علمی دانسته و گفت: مناطق آزاد دارای پنج ویژگی شامل پایین بودن هزینه تولید، توسعه یافتگی زیرساخت ها، دسترسی خوب به بازارها، تخفیف مالیاتی و گمرکی و سهولت کسب و کار است که کار را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مهیاتر ساخته است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد،: سهولت کسب و کار موجود در مناطق، کمک کننده به فعال اقتصادی است که به شرط معرفی درست از زمینه های سرمایه گذاری می توان شاهد جذب حجم بالای سرمایه گذاری در مناطق بود.
وی مناطق آزاد را جزو مقاصد جذب سرمایه گذاری دانسته و گفت: سرمایه گذارانی که به دنبال خروج پول های خود از کشور بودند، جذب سرمایه گذاری در این مناطق شدند. همچنین ایرانیان خارج از کشور نیز رغبت بالایی به سرمایه گذاری در این مناطق دارند.
عبدالملکی در ادامه همچنین بر مزیت های صادراتی کالاهای ایرانی تاکید کرده و گفت: کالای ایرانی دارای هزینه تولید و قیمت تمام شده پایین است و عمده کالاهایی که در داخل کشور تولید می کنیم، به لحاظ قیمت مناسب است. اغلب واحدهای تولیدی با فناوری روز در حال کار کردن هستند.
وی، ناشناخته بودن کالای ایرانی در خارج از کشور را سبب رغبت پایین تجار خارجی دانسته و گفت: گمرکات و مناطق آزاد باید برای افزایش صادرات، کمک کننده واحدهای تولیدی باشند.