رشد صادرات کالا از مازندران به روسیه / موانع و راهکارها

در نشست ارتباط تصویری سه‌جانبه بین مسئولان استانداری مازندران با معاون اول همکاری های گمرکی روسیه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، موانع فراروی صادرات کالا از مازندران به مقصد روسیه بررسی و راهکارهایی نیز برای رفع مشکلات ارایه شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، در این ارتباط مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در نخستین نشست ارتباط تصویری سه‌جانبه که روز چهارشنبه در محل استانداری مازندران بین مسوولان این استان با معاون اول همکاری های گمرکی روسیه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد با اشاره به رشد ۱۴۰ درصدی صادرات کالا از مازندران در سالجاری از افزایش سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های موجود در بنادر فعال این استان خبرداد.

سیدعباس حسینی در این نشست از تسهیل و تسریع در فعالیت‌های بندری و گمرکی در این استان با هدف تحقق دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم خبر داد و اظهار داشت: مسئولان گمرک روسیه نیز باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی فرایند ترخیص کالا از بنادر را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه کالاهای وارداتی از روسیه با مازندران در سال جاری ۷۱ درصد است و سهم صادرات کالا از مازندران به روسیه نیز ۲۲ درصد است، خاطرنشان کرد: رشد ۱۴۰ درصدی در صادرات و رشد ۳۵ درصدی در واردات کالا به مازندران بیانگر وجود ظرفیت های فراوان در این استان است.

حسینی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۷۵ درصد کالاهای وارداتی به ایران از طریق سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر در دریای خزر مازندران انجام می شود، گفت: بزرگترین سواپ نفتی اسکله خزر نیز در شهرستان نکا مازندران واقع شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران افزود: در راستای اجرای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، به ویژه در ۲ سال اخیر در زیرساخت های بندری و گمرکی مازندران سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری در حوزه لجستیکی، سخت و نرم افزاری، افزایش زیرساخت های موجود در بنادر و گمرک مازندران در طی ۲ سال گذشته بیانگر عزم جدی دولتمردان برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه است.

حسینی، ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران و همچنین برخورداری این استان از ۲ پایانه صادراتی کالا با استانداردهای جهانی را از جمله ظرفیت های ممتاز این استان توصیف کرد و گفت که همسو با توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه از جمله روسیه، برای عرضه کالاهای ایرانی در روسیه قراردادهای بزرگی نیز با فروشگاه های بزرگ این کشور به امضا رسیده است.
رشد صادرات کالا از مازندران به روسیه
تسریع در فرایند ترخیص کالا در بنادر روسیه

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در ادامه بر لزوم تسریع در فرآیند ترخیص کالا در بنادر روسیه تاکید کرد و با اشاره به فرصت بوجود آمده در راستای توسعه همکاری و تعمیق روابط تجاری اقتصادی با روسیه گفت: استانداری مازندران آمادگی دارد در جهت توسعه اقتصاد دریامحور در بنادر مازندران و استفاده از ظرفیت بالای ترانزیت روسیه طبق تأکید استاندار مازندران همکاری لازم را داشته و رایزنی‌های مورد نیاز را با سطوح کشوری انجام دهد.

حسینی بر لزوم فعال شدن کریدور شمال به جنوب با محوریت بندرامیرآباد در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با روسیه تاکید کرد و گفت که باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی از این ظرفیت بیشترین استفاده را کرد.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در ادامه در سخنانی با اشاره به وضعیت مشابه ایران و روسیه در اقتصاد جهانی به لحاظ تحریم های ظالمانه دشمنان افزود: در شرایط فعلی لازم است که با یکدیگر فعالیت اقتصادی یکسانی داشته باشیم.

رشد صادرات کالا از مازندران به روسیه

علی تقی پور، بر لزوم تسریع در فرآیند ترخیص کالا در بنادر روسیه تاکید کرد و با بیان اینکه در مسیر تجارت کالا با روسیه، کشور آذربایجان در بسیاری از مواقع در حوزه اقتصادی سنگ اندازی می کند، گفت:‌ کامیون های حمل بار از ایران به مقصد روسیه که دچار فساد پذیری بالایی هستند چندین روز در مرز با با آذربایجان معطل می شوند و مسئولان روسیه باید بدون هیچ ملاحظه ای در این ارتباط با آذربایجان مذاکره کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر مازندران، دریای خزر مطمئن ترین و کوتاهترین مسیر برای صادرات کالای مازندران به روسیه است و ۲ طرف نیز به این مهم دست یافته اند که باید از این ظرفیت به شکل مطلوب استفاده کرد.
در ادامه این نشست، طولانی شدن روند ترخیص کالا در بنادر روسیه به ویژه بندر استراخان از عمده مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان مازندران عنوان شد.

معاون اول همکاری های گمرکی روسیه هم در سخنانی ضمن تشریح برخی از ضعف هایی که در زمینه نحوه تهیه اظهارنامه‌ها و گواهی‌ها از سوی تجار ایرانی وجود دارد، توضیحات لازم را جهت ارتقای آن و بهره برداری از تعرفه ترجیهی بیان کرد.

روسلان دیویدوف گفت: با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و روند همکاری‌ها با اتحادیه اوراسیا، فرصت های همکاری بیش از پیش تقویت شده و از تقویت حضور ایران در گروه بریکس استقبال می‌کنیم.

رشد صادرات کالا از مازندران به روسیه

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه اکنون در اوج است و همکاری‌های گمرکی به بهترین شکل در حال اجرا است، ادامه داد: با هدف آسان و شفاف کردن فعالیت ها، در حال الکترونیکی کردن فرآیند صدور گواهی واردات کالا از مبدا ایران به روسیه هستیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی گمرک روسیه برای تقویت همکاری‌ها از جمله تبادل الکترونیکی اطلاعات، برگزاری سمینارهای مشترک و در اختیار قرار دادن فهرست ملزومات اسنادی برای تسهیل امور گمرکی بازرگانان دو کشور، گفت: کریدور شمال به جنوب یک گذرگاه بین المللی و دارای اهمیت راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران و روسیه است و باید از این ظرفیت به شکل مطلوب استفاده کرد.

شناسه: 4157