روسیه، کشورهای آسیای میانه و قفقاز مقصد کالاهای صادراتی از گیلان

به گفته ناظر گمرکات استان گیلان، از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۸۲۹ هزار و ۳۲۶ تن کالا به ارزش ۵۸۴ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۹۵ دلار از گمرکات استان به همسایگان شمالی ایران صادر شده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، صادق برزگر، ناظر گمرکات استان گیلان، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: "از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۸۲۹ هزار و ۳۲۶ تن کالا به ارزش ۵۸۴ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۹۵ دلار از گمرکات استان به همسایگان شمالی ایران صادر شده است".

وی محصولات صادر شده طی ۹ ماهه امسال را شامل نباتات، مواد معدنی و مصنوعات آن، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، پلاستیکی، صنایع غذایی و مانند آن اعلام کرد و افزود: "این کالاها از گمرکات استان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸ درصد افزایش دارد".

وی بیان کرد: "میزان واردات قطعی از گمرکات استان هم در این مدت معادل یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۶۵۵ تن به ارزش یک میلیارد و ۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۷۱ دلار و شامل کالاهای اساسی چون غلات (جو و ذرت دامی)، گوشت و روغن و نیز چوب و تخته، محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، خمیر چوب، ماشین‌آلات و لوازم و قطعات آن بود".

برزگر با اشاره به کاهش هفت درصدی واردات کالا از نظر وزنی گفت: "این اقلام از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه و اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ از حیث ارزش دلاری ۱۸ درصد رشد یافته است".

وی تصریح کرد: "میزان ترانزیت خارجی مبدا از گمرکات گیلان هم در این مدت به وزن ۵۳۴ هزار و ۵۹۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۳۵ درصد افزایش داشت و در ترانزیت خارجی مقصد نیز به لحاظ وزنی ۳۸۱ هزار و ۲۲۶ تن کالا ترانزیت شده که از لحاظ وزنی ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است".

ناظر گمرکات استان با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی ارزش دلاری صادرات چمدانی استان گفت: "از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۸۷ تن کالا به ارزش ۳۴۷ هزار و ۸۴۰ دلار بصورت صادرات چمدانی از گمرکات صادر شده که از حیث وزنی نیز همانند ارزش دلاری، ۴۷ درصد کاهش نشان می دهد".

وی با اشاره تعداد مسافران ورودی و خروجی از گمرکات گیلان از طریق تشریفات گمرکی هم گفت: "۱۲ هزار و ۲۱۹ نفر مسافر وارد و ۶ هزار و ۵۳۷ نفر مسافر نیز خارج شده‌اند که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از لحاظ مسافر ورودی ۳۲ درصد افزایش و مسافر خروجی ۳۱ درصد کاهش نشان می دهد".

شناسه: 3752