معافیت 80 درصد کالاها از عوارض گمرکی در منطقه آزاد تجاری اوراسیا و ایران

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حاشیه مجمع اقتصاد شرق گفت: حداقل 80 درصد اقلام تجاری ممکن است بر اساس قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از عوارض گمرکی معاف شوند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از فارس، «آندری اسلپنف» وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حاشیه مجمع اقتصاد شرق گفت: حداقل 80 درصد اقلام تجاری ممکن است بر اساس قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از عوارض گمرکی معاف شوند. این موضوع به طور فعال توسط طرفین در حال بررسی است.

اسلپنف افزود: در مورد تعرفه که به طور کلی محتوای اصلی مذاکرات است، امروز در سطحی بحث می‌کنیم که حداقل 80 درصد تجارت و محصولات از عوارض معاف شوند. ما معتقدیم که البته به توافقات بهتری خواهیم رسید که قبلاً در مورد پارامترها با طرف ایرانی صحبت کرده‌ایم.

دور بعدی مذاکرات که در پایان سپتامبر در مسکو برگزار می‌شود، موضوع سازماندهی منطقه تجاری آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در دسامبر 2021، شورای عالی اقتصادی اوراسیا پیش نویس پروتکل توافق موقت لازم برای تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را تصویب کرد. این پروتکل تمدید قرارداد را به مدت سه سال یا تا زمانی که تمام فرمت‌های مربوطه قرارداد لازم الاجرا شود، پیش بینی می‌کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است. پیش از این با ویتنام و سنگاپور قراردادهای آزاد تجاری و همچنین یک توافق موقت با ایران منعقد کرده است. مذاکرات با مصر و اسرائیل نیز ادامه دارد.

شایان ذکر است که مجلس شورای اسلامی ایران قرارداد سامانه ارتقای تجارت متقابل با بلاروس را تصویب کرد.

بر اساس این پروژه، قرارداد سامانه ارتقای تجارت متقابل تهران و مینسک شامل یک مقدمه، 12 ماده و یک پیوست است.

شناسه: 4023