ارزآوی ۴۲ میلیون دلاری خراسان رضوی برای ایران

به گفته مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی طی هشت ماهه نخست امسال ۶۸ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از استان خراسان رضوی به تاجیکستان صادر شد، در حالی که این میزان در هشت ماهه سال گذشته ۱۳ میلیون کیلوگرم به ارزش ۶ میلیون دلار بود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، امیررضا رجبی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، روز چهارشنبه، ۳۰ آذر، در نشست هم اندیشی کارآفرینان ۲ کشور ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد گفت: «صادرات کالا به تاجیکستان طی هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۴۰۹ درصد و از نظر ارزش ۵۴۵ درصد افزایش داشته است».

وی افزود: «در این مدت ۶۸ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از استان خراسان رضوی به تاجیکستان صادر شد، در حالی که این میزان در هشت ماهه سال گذشته ۱۳ میلیون کیلوگرم به ارزش ۶ میلیون دلار بود».

او توسعه تجارت بین ۲ کشور را نتیجه تعاملات یک ساله اخیر دولت سیزدهم با کشورهای همسایه ذکر کرد و گفت: «هدف گذاری کشورهای ایران و تاجیکستان برای تجارت کالا، رسیدن به عدد ۵۰۰ میلیون دلار در سال است که برای امسال ۱۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است».

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: «ما از هیچ حمایتی برای افزایش مراودات تجاری بین ۲ کشور فروگذاری نمی کنیم که در این راستا پیشنهادهای مربوط به اختصاص تعرفه های ترجیحی یا برطرف کردن مشکلات ناوگان حمل و نقل قابل بررسی است، حل برخی از آنها همکاری و توجه طرف تاجیکستانی را می طلبد».

وی قابلیتهای حوزه ساخت ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید خراسان رضوی را قابل توجه دانست و گفت: «شرکتهای ماشین سازی قوی در این استان فعالیت دارند که می توانند هم ماشین آلات و خطوط تولید مورد نیاز صنعتگران تاجیکی را فراهم کنند و هم محصول میانه را تولید کرده و آن را در اختیار صنعتگران تاجیکی برای تولید محصول نهایی گذارد».

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: «این استان همچنین قابلیتهای قابل توجهی در حوزه تجهیزات الکترونیکی، قطعه سازی و ارایه خدمات فنی و مهندسی دارد که قابل صدور به کشورهای تاجیکستان است».

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاجیکستان بعد از دوران کرونا برگزار شد، گفت: «اواخر امسال یا ابتدای سال آینده نمایشگاه اختصاصی مشابهی نیز در تاجیکستان برپا خواهد شد».

شناسه: 3721