امیرعبداللهیان پس از دیدار با همتای بلاروس: خوشبختانه رشد خوبی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم

وزرای خارجه ایران و بلاروس طی نشست مشترک در تهران طیف وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی در روابط دوجانبه بین تهران و مینسک را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش وستی پرس، 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز، 4 آبان با ولادیمیر ماکِی، وزیر امور خارجه بلاروس که امروز به تهران سفر کرده است دیدار و گفتگو کرد. 

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود گفت: "گفت‌وگوهای بسیار مهمی در دیدار آقای ماکِی با آقای دکتر رئیسی انجام شد. آخرین وضعیت اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور را به خصوص اجرای توافقات پانزدهمین کمیسیون اقتصادی که در مرداد ماه در مینسک برگزار شد، مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. خوشبختانه در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی رشد خوبی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم. انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به افزایش حجم تبادل تجاری و مراودات اقتصادی دو کشور شاهد پیشرفت‌های هر چه بیشتر و فزاینده باشیم. ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. وزرای ذیربط و بخش‌های فنی و اقتصادی، اداری و بخش خصوصی دو کشور این زمینه‌ها را مورد شناسایی قرار دادند و به سرعت در مسیر اجرای توافقات در دو بخش خصوصی و دولتی هستیم".

وی ادامه داد: "ما همچنین آخرین وضعیت پیشرفت برخی طرح‌های مشترک اقتصادیدر حوزه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، پروژه‌های تولید مشترک تجهیزات صنعتی و فناوری‌های نو را در دستورکار روابط دو کشور مورد توجه جدی قرار دادیم. در زمینه تسهیل همکاری‌های کنسولی برای روان سازی تردد اتباع به ویژه در حوزه فعالان اقتصادی و رانندگان ترانزیت و گردشگران توافق داریم".

وی افزود: "همکاری‌ و هماهنگی‌های لازم برای مقابله موثر با تحریم‌های غیرقانونی که بلاروس نیز با آن مواجه است از دیگر محورهای مذاکرات ما بود. ما مصمم هستیم به همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دهیم".

امیرعبداللهیان در پایان نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود گفت: "در آینده نزدیک آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به ایران می‌آید و در این سفر سند همکاری‌های جامع بلندمدت ایران و بلاروس در کنار سایر اسناد در تهران به امضا خواهد رسید".

لازم به یادآوری است که ولادمیر ماکِی، وزیر خارجه بلاروس، امروز 4 آبان، در آستانه سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک تهران و مینسک و به دعوت وزیر امور خارجه ایران برای دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است.

شناسه: 3554