همکاری ایران و روسیه در زمینه سوآپ فرآورده‌های نفتی

پس از آغاز بحران در روابط روسیه و غرب و تحریم صنعت نفت و گاز این کشور مسکو بدنبال افزایش همکاری با کشورهای همسایه جهت ایجاد امکان صادرات انرژی است. در این زمینه ایران و ترکیه بیش از هر کشور دیگری جایگاه خاصی در سیاست انرژی روسیه دارند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر روز سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه، در حاشیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران در مرکز آموزشی فرهنگی باشگاه کوشک در جمع خبرنگاران برخی از جنبه‌های همکاری ایران با روسیه و ترکمنستان در زمینه سوآپ انرژی تشریح کرد. 

خجسته‌مهر درباره همکاری‌ با روسیه و ترکمنستان در زمینه سوآپ گفت: "همکاری ما با کشور روسیه افزون بر توسعه میدان‌های نفتی و گازی که خوشبختانه در فرآیند مطالعات مهندسی مخزن و پایه هستیم، شامل سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز شده است و در حال دریافت محموله‌هایی هستیم و قراردادها با بعضی از شرکت‌های روس برای سوآپ فرآوده هم‌نام‌ و غیرهم‌نام در حال انجام است".

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ما در بحث سوآپ گاز و فرآورده قائل به تجارت هستیم، افزود: "کار سوآپ از ترکمنستان نیز چند مرحله انجام شده است که برای تراز عرضه و تقاضای فرآورده بسیار خوب است و تجارتی جذاب برای کشور به‌دلیل ویژگی‌های جغرافیایی به‌شمار می‌رود".

وی با اشاره به پتانسیل ایران در زمینه تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه گفت: "تعریف کریدورهای جدید برای صادرات گاز در مرحله مطالعاتی و مذاکرات است".

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره خبرهایی درباره واردات بنزین گفت: "هم‌اکنون درباره فرآورده، تنها سوآپ انجام می‌دهیم".

شناسه: 3529