ترکمنستان محدودیتهای تجاری با خراسان رضوی را کاهش داد

به گفته ناظر گمرک خراسان رضوی، کشور ترکمنستان محدودیتهای تجاری خود با استان خراسان رضوی را کاهش داده است، اکنون کامیونها با شرایط بهتری از مرز این استان وارد ترکمنستان می‌شوند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، جواد جعفری، ناظر گمرک خراسان رضوی، روز چهارشنبه، ۲۷ مهر، در گفتگو با ایرنا گفت: «کشور ترکمنستان محدودیتهای تجاری خود با استان خراسان رضوی را کاهش داده است، اکنون کامیونها با شرایط بهتری از مرز این استان وارد ترکمنستان می‌شوند».

وی افزود: «از جمله مواردی که کشور ترکمنستان در تسهیل تردد کامیونها در نظر گرفته، کاهش عوارض جاده ای و رفع محدودیتها در پذیرش کامیونها بوده است».

او بیان کرد: «همچنین عوارض جاده ای برای کامیونهای ایرانی در مرزهای خراسان رضوی با کشور ترکمنستان به یک سوم کاهش یافته و از ۱.۵ دلار در هر تن - کیلومتر به ۵۰ سنت در هر تن - کیلومتر رسیده است».

جعفری با اشاره به رفع برخی از محدودیتها برای پذیرش کامیونها در مرز ترکمنستان گفت: «پیش از این هر کامیون ناگزیر بود بار خود را به کشنده ترکمن تحویل دهد، اما اکنون رانندگان کامیونهای ایرانی می توانند به نقاط مختلف به جز عشق آباد کالای خود را بدون دخالت کشنده ترکمن حمل کنند».

ناظر گمرک خراسان رضوی همچنین به از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی باجگیران در مرز ترکمنستان بعد از سالها تعطیلی اشاره و بیان کرد: «با توجه به پیگیری های انجام گرفته، بازارچه مرزی مزبور یک ماه است که فعال شده و شهریور ماه ۸۵ هزار دلار تبادل کالا در آن انجام گرفته است».

بهبود شرایط تجاری با افغانستان

جعفری با اشاره به وضعیت صادرات کالا به افغانستان بعد از تحولات سیاسی آن کشور گفت: «تحولات سیاسی در افغانستان به عنوان نخستین کشور مقصد صادراتی استان، تاثیر مستقیمی بر تجارت با آن کشور داشت به طوری که در سال جاری صادرات کالا از خراسان رضوی به آن کشور با کاهش مواجه شد».

وی اظهار داشت: «با این حال طی ۲ ماهه اخیر وضعیت قدری بهبود یافته و شاخص تراز تجاری خراسان رضوی با کشور افغانستان ۱۳ درصد رشد داشته است که این نتیجه مذاکرات و پیگیریهای انجام شده است».

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: «در ۶ ماهه نخست امسال ۹۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش یافته است».

جعفری میزان صادرات کالا به افغانستان در نیمه نخست امسال را ۱۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۶۱۸ هزار دلار ذکر و بیان کرد: «عمده کالاهای صادراتی به ترتیب زعفران، محصولات فولادی، پسته، سیب تازه و سایر محصولات صنعتی است».

وی بیان کرد: «مقصد بیشترین کالاهای صادراتی به ترتیب کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان، ازبکستان و امارات بوده است».

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: «در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۸ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد افزایش یافته است».

جعفری اضافه کرد: «۹۵ درصد ارزش واردات کالا به خراسان رضوی در نیمه نخست امسال مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید بوده است».

او میزان ترانزیت ورودی و خروجی کالا در خراسان رضوی طی ۶ ماهه نخست امسال را نیز ۹۸۴ هزار تن ذکر کرد و گفت: «این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است».

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود. این استان دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می‌گیرد.

شناسه: 3518