توسعه روابط تجاری- صنعتی بین استان‌های ایران و روسیه

با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان‌های ایران کرمان، خوزستان، فارس، البرز، بوشهر، بندرعباس، گیلان و مازندران، چهار محال و بختیاری، لرستان و آذربایجان غربی ظرفیت‌های بالایی در تامین مواد غذایی، ماهی و میگو، محصولات لبنی و میوه و صیفی و غیره را به روسیه دارند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرهاد پرند، رئیس اداره کشورهای صنعتی و دبیر میز روسیه روز دوشنبه، 11 اسفند، در وبینار شناسایی ظرفیت‌های بازار ایران و روسیه گفت: «روسیه یکی از مهم‌ترین همسایگان و بازار هدف صادراتی ایران محسوب می شود و مزیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و صنعتی و معدنی نقش اساسی در تامین نیازهای مصرف‌کنندگان دو کشور دارد».

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان‌های ایران افزود: «به عنوان مثال از امروز تا خردادماه جنوب کرمان ظرفیت صادرات 400 هزار تن پیاز تازه و 20000 هزار تن خرما مضافتی و کلوته را دارد».

بگفته وی استان‌های خوزستان، فارس، البرز، بوشهر، بندرعباس، گیلان و مازندران، چهار محال و بختیاری، لرستان و آذربایجان غربی ظرفیت‌های بالایی در تامین مواد غذایی، ماهی و میگو، محصولات لبنی و میوه و صیفی و غیره را به روسیه دارند.

دبیر میز روسیه اظهار داشت: «توسعه روابط تجاری-صنعتی بین استان‌های دو کشور از جمله منطقه فدرال مرکزی که از 244 میلیارد دلار واردات روسیه در سال 2019 حدود 155 میلیارد دلار یا 63% آن را به خود اختصاص داده، ضروری است».

وی افزود: «شهر مسکو 107 میلیارد یا 44% و استان مسکو 27 میلیارد یا 11% در مجموع 134 میلیارد دلار  از کل واردات روسیه را به خود اختصاص داده‌اند».

پرند ادامه داد: «علاوه بر آن منطقه فدرال جنوبی نیز با 9.5 میلیارد دلار واردات 3.5% واردات کل روسیه را تشکیل می‌دهد. همچنین استان‌های روستوف با 5.5  میلیارد دلار واردات، کراسنادار 3 میلیارد دلار، ولگاگراد با حدود 800 میلیون دلار و آستراخان به عنوان دروازه ورودی حمل دریایی و نقطه اتصال به کریدور شمال – جنوب دارای اهمیت بالا هستند».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 342