تاکید راگوزین و میاسنیکوویچ بر گسترش همکاری های فضایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا

مدیر شرکت فعالیت های فضایی روسیه و رئیس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا طی دیدار کاری مسائل مربوط به گذر به مرحله جدید همگرایی و همکاری در بخش فضایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بررسی کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از شرکت "روس کوسماس"، دمیتری راگوزین، مدیر شرکت دولتی فعالیت های فضایی فدراسیون روسیه و میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا روز پنجشنبه، 7 اسفند، در مقر "روس کوسماس" دیدار و در خصوص طیف وسیعی از زمنیه های همکاری در چارچوب  اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفتگو کردند.

طرفین ضمن توجه ویژه به افزایش همکاری های چندجانبه در چارچوب اتحادیه بر ضرورت استفاده مشترک از منابع علمی و فنی، مالی و فکری کشورهای ذینفع در تهیه و اجرای پروژه ها و برنامه های بزرگ فضایی مشترک تاکید کردند.

از مهمترین برنامه های مذکور ایجاد و استفاده از سامانه های ملی سنجش از راه دور زمین از فضا، سامانه های ارتباطات فضایی و پخش رادیو و تلویزیون، بهره برداری از فن آوری های ناوبری ماهواره ای مبتنی بر سامانه GLONASS و سایر سامانه های ناوبری ماهواره ای، انجام پژوهش های فضایی علمی مشترک، بکارگیری فن آوری های فضایی و نتایج فعالیت های فضایی در حوزه های مختلف اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می باشد.

برنامه مشترک دولتی "سامانه یکپارچه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه تولید و تامین محصولات و خدمات فضایی و اطلاعات جغرافیایی بر مبنای منابع ملی داده های سنجش از راه دور زمین" که در تاریخ 27 تیر 1399 با تصمیم شورای مشترک دولتی اوراسیا تصویب شد، یکی از نمونه های همکاری چندجانبه فضایی در داخل اتحادیه می باشد.

در این جلسه ، دمیتری راگوزین و میخائیل میاسنیکوویچ در مورد اجرای این برنامه، از جمله در خصوص ابزارهای تامین مالی، پشتیبانی محتوایی، علمی و رسانه ای، ایجاد ساختار سازمانی آن (دفتر پروژه ، گروه کاری)، ایجاد یک سامانه جستجو و بازیابی اطلاعات یکپارچه کشورهای عضو و بانک فراداده بایگانی و محصولات استاندارد برای سنجش از راه دور زمین از فضا، روند تجاری سازی از طریق ایجاد یک اپراتور اوراسیائی خدمات فضایی و اطلاعات جغرافیایی برای کار در بازارهای کشورهای ثالث و همچنین امکان گسترش عملکرد گروه مشترک با ایجاد دستگاه های رادار نظارتی را بررسی کردند.

طرفین همچنین در این دیدار تاکید کردند که نتایج و تصمیمات این نشست منجر به توسعه و افزایش کارآمدی همکاری کشورهای عضو در بخش فضایی خواهد شد.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 304