سیاست ایران در ارتباط با کشورهای دنیا مُتوازن است

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، ج.ا.ا در ارتباط با کشورهای دنیا، سیاست مُتوازنی دارد و نگاه ما به شرق و غرب، هیچگاه جنبه صرف و یکسویه نداشته است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، روز شنبه، 29 مرداد، در کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان در استانداری گفت: «جمهوری اسلامی ایران سیاست مُتوازنی دارد و نگاه ما به شرق و غرب، هیچگاه جنبه صرف و یکسویه نداشته است».

وی افزود: «در این راستا با هر کشوری که منافع کشور ما را حفظ کند، ارتباط برقرار خواهیم کرد، البته حفظ منافع دوسویه است زیرا امکان حفظ منافع بصورت یکسویه وجود ندارد».

صفری ادامه داد: «در زمان حاضر بیشترین تلاش وزارت امور خارجه ایران بر روی برجام است و وزیر امور خارجه کشورمان، روزانه بیش از ۱۰ تماس تلفنی با وزریران امور خارجه کشورهای مختلف برقرار می‌کند تا این کار را به نتیجه برسد».

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم سیاست کشورهای مختلف را تغییر دهیم زیرا هر کشوری بدنبال حفظ منافع ملی کشور خویش است».

او خاطرنشان کرد: «ستاد هماهنگی اقتصادی از ۴۴ سال پیش تاکنون در وزارت امور خارجه فعال بوده است و ۲۳ سازمان و وزارتخانه عضو این ستاد هستند و در این ستاد حضور دارند».

صفری همچنین بیان کرد: «آخرین اطلاعات در باره مُناقصات و پروژه‌های شرکت‌های هدف خارجی بر روی سایت وزارت امور خارجه قابل حصول است و شرکت‌های دانش بنیان دارای توانایی صادراتی، از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ما معرفی می‌شوند».

به گفته وی، تاکنون اطلاعات و مشخصات ۳۵۰ شرکت دانش بنیان بر روی سایت وزارت امور خارجه قرار داده شده است و ما نمایندگی‌های خود را موظف کرده‌ایم تا در زمینه این شرکت‌ها تبلیغ کنند و کار صادرات خود را از طریق آنها انجام دهند.

وی افزود: «روسیه، قزقستان و اُزبکستان بازارهای خوبی برای صادرات محصولات مختلف تولیدی، لوازم یدکی و خدمات فنی مهندسی کشورمان هستند و صادرکنندگان باید در این زمینه از طریق نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها همت گُمارند».

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ج.ا.ا ادامه داد: «فعالان اقتصادی و صادرکنندگان باید مشکلات خود را با مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خود پیگیری کنند».

او با بیان اینکه چین بازار خوبی برای صادارت محصولات ایرانی است، افزود: «امکانات زیادی برای صادرات محصولاتی نظیر زعفران، مُرکبات، لبنیات، سیب و سنگ به این کشور فراهم شده است».

صفری در عین حال خاطر نشان کرد: «ما هم‌اکنون با کمبود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن قطار در سرخس برای صادرات مصالح ساختمانی خود به تاجیکستان مواجهیم، به ویژه‌ اینکه اینگونه کشورها بازار خوبی در زمینه صادرات سنگ، کاشی، سرامیک و شیرآلات دارند».

گفتنی است، جلسه کارگروه توسعه صادرات استان، امروز با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و استاندار اصفهان برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از صادرات و واردات استان، فعالیت انجمن صادرکنندگان و نیز پیشنهادهای توسط تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان و کاشان ارائه شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با هدف حضور در بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، بازدید از سالن اجلاس سران در اصفهان، دیدار با فعلان اقتصادی و بازدید از شرکت های دانش بنیان به این استان سفر کرده است.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2986