جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولید کنندگان و بازار های مصرف را دارد

به گفته رییسی در فضای تعاملیِ بین کشور های صادر کننده گاز، منافع انفرادی هر یک از کشور های عضو می‌تواند در قالب یک استراتژی جمعیِ مبتنی بر همکاری های جمعی تأمین شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران، سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران، روز سه شنبه، ۳ اسفند، در ششمین مجمع کشور های صادر کننده گاز (GECF) در قطر ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حَمَد آل ثانی برای ریاست بر ششمین نشست سران مجمع کشور های صادر کننده گاز و تشکر از دولت و ملت قطر برای برگزاری این نشست و مهمان‌ نوازی‌ گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران، گفت: «با توجه به شبکه توزیع گسترده گاز طبیعی در کشور ایران و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ ها و نیاز های موجود در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولید کنندگان و بازار های مصرف را دارد».

وی افزود: «ما به‌ عنوان کشور های دارای ذخایر عظیم و صادر کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گاز طبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشور های صادر کننده‌ی گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌ مدت و بلند مدت به جهان اعلام کنیم».

رییسی خاطر نشان کرد: «گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنیِ قابل استحصال، برای دهه های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌ های اقتصادی، فنی و زیست محیطیِ خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ ها حفظ خواهد کرد».

او بیان کرد: «جامعه جهانی باید مانع هر گونه اقدام یک جانبه و قهری نظیر تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه صنعت نفت و گاز اعضای مجمع گردد و آن را به رسمیت نشناسد؛ هر چند، در جهان امروز و با وجود ملت‌ های بیدار و آزاده، استفاده از حربه‌ ی تحریم برای تحمیل اراده و خواسته‌ های سلطه‌ گرانه یک کشور بر کشور های مستقل تأثیر و کارکردی ندارد، اما در عین حال منافع اقتصادی کشور های عضو مجمع را به مخاطره می‌اندازد». وی ادامه داد: «در شرایطِ فعلیِ اقتصادِ جهانی و چشم اندازِ افزایش قیمت حامل‌ های انرژی، پیشنهاد می‌کنم این مجمع، ابتکاری با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» را با هدف کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کووید - ۱۹ به اجرا گذارد، همچنین جمهوری اسلامی ایران آماده است ایجاد یک صندوقِ سرمایه گذاری مشترک در بین اعضا را نیز با نگاه مثبت بررسی کند».

به گفته رییسی در فضای تعاملیِ بین کشور های صادر کننده گاز، منافع انفرادی هر یک از کشور های عضو می‌تواند در قالب یک استراتژی جمعیِ مبتنی بر همکاری های جمعی تأمین شود.

رییسی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران، با اتکا به ذخائر عظیم گاز طبیعی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌ های دو جانبه و چند جانبه با کشور های همسایه و سایر کشور ها، نقشی متناسب با این حجم از ذخایر، در بازار جهانی گاز ایفا کند».

رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران از کشور های عضو مجمع دعوت می‌کند ضمن تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری و انتقال گاز و فناوری‌ های مرتبط، همکاری‌ های نظام‌ مندی را برای سرمایه‌ گذاری مشترک در بخش صنعت گاز آغاز کنند».

وی در پایان گفت: «با توجه به شبکه توزیع گسترده گاز طبیعی در کشور ایران و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ ها و نیاز های موجود در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولید کنندگان و بازار های مصرف را دارد».


 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2302