نخستین محموله صادراتی از مرز ریلی لطف‌ آباد به ترکمنستان صادر شد

به گفته مدیر کل گمرک لطف‌ آباد درگز، نخستین محموله صادراتی ایران، پس از رکودی ۲ ساله که بر اثر شیوع کرونا و تعطیلی مرز ریلی لطف‌ آباد درگز حاکم شده بود، در چند روز اخیر از طریق این مرز ریلی به ترکمنستان صادر شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، محمد علی باقری مدیر کل گمرک لطف‌ آباد درگز، روز سه شنبه، ۳۰ آذر، در گفت و گو با این خبرگزاری گفت: «نخستین محموله صادراتی ایران، پس از رکودی ۲ ساله که بر اثر شیوع کرونا و تعطیلی مرز ریلی لطف‌ آباد درگز حاکم شده بود، در چند روز اخیر از طریق این مرز ریلی به ترکمنستان صادر شد».

وی افزود: «این محموله صادراتی شامل هشت واگن محصول سیب زمینی بود که توسط بخش خصوصی روانه بازار کشور همسایه شد».

او بدون ارائه توضیح بیشتری گفت: «پیش از این ۱۶ واگن خالی توسط بخش خصوصی از این مرز ریلی وارد کشور شده بود که در چند روز اخیر هشت واگن آن برای صدور این میزان صادرات به کار گرفته شده است».

گفتنی است گذرگاه مرزی جاده‌ای و ریلی "لطف‌ آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

پیش از شیوع کرونا معمولا بارهایی که به پایتخت و یا مناطق غربی کشور ترکمنستان حمل می شد از این مرز جاده ای انتقال می یافت، اما چند سالی است که برخی تعرفه گذاری ها و در ادامه اعمال محدودیت های سختگیرانه کرونایی کشور همسایه، بر حمل و نقل جاده ای کالا با ترکمنستان به شدت تاثیر گذارده است و دست کم طی دو سال گذشته فعالیت مرز ریلی لطف آباد به علت محدودیت های ناشی از کرونا به طور کامل متوقف شده بود.

به‌ تازگی و به دلیل تمایل بازرگانان و آسانی تردد از طریق ناوگان ریلی، توافقاتی در سطح مدیران راه آهن دو کشور ایران و ترکمنستان، برای از سرگیری فعالیت این پایانه مرزی ریلی حاصل شده بود.

بر اساس اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی در چهار چوب مذاکرات وزیران راه و شهرسازی ایران و امور خارجه ترکمنستان، به عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور پنجم آبان ماه توسط سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و آزاد آتامرادف رئیس آژانس راه‌ آهن ترکمنستان امضا شد.

"توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادلات و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق - لطف‌آباد و همچنین برگزاری نشست های دو جانبه نمایندگان راه‌ آهن های ایران و ترکمنستان" مفاد سند همکاری دو کشور را تشکیل می‌دهد.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1901