گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، در یک گفتگوی تلفنی در خصوص مهمترین تحولات روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه، 10 شهریور، در یک گفتگوی تلفنی با دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در خصوص مهمترین تحولات روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه در این گفتگو، ضمن تبریک به وزیر امور خارجه ایران خواستار گسترش تماس ها و گفتگو ها در خصوص مسائل مورد توجه طرفین گردید.

حسین امیر عبداللهیان نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد: «هیات حاکمه آمریکا به واسطه خروج غیر قانونی از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرف های اروپایی به دلیل بی عملی شان، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی‌شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت».

امیر عبداللهیان افزود: «متاسفانه هیات حاکمه فعلی آمریکا نیز برغم ادعا های قبلی در صدد استفاده از تحریم های غیر قانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضع گیری‌ های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده ای را ایفا کند».

طرفین در ادامه از اهداف کنفرانس بغداد در ترغیب تعاملات منطقه ای حمایت کردند.

حسین امیر عبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: «بحران های منطقه ای نتیجه سیاست های مداخله جویانه قدرت های خارجی است و سیاست خارجی دولت سیزدهم به روابط با همسایگان اولویت می دهد و همانگونه که در نشست اخیر بغداد تصریح کردیم، ثبات منطقه راهکار بومی و درون منطقه ای دارد و هر گونه رفتار مداخله جویانه و غیر مسئولانه می‌تواند آشفتگی منطقه را بیشتر کند».

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همچنین در مورد تحولات افغانستان گفتگو کرده و بر ضرورت همکاری برای ترغیب تمامی طرف ها به تشکیل دولت فراگیر، به منظور تضمین ثبات و امنیت در این کشور و منطقه تاکید کردند. طرفین توافق کردند به گفتگو های فی‌مابین در خصوص موارد یاد شده ادامه بدهند.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1468