توسعه گردشگری بین ایران و ازبکستان در راستای منافع دو کشور است

سفیر ایران در ازبکستان توسعه و رونق گردشگری فرهنگی و زیارتی بین ایران و ازبکستان را راهبردی دانست که نیازمند ایجاد سازوکارهایی بین بخش‌های گردشگری دو کشور است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری فارس، حمید نیرآبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان گفت: «اشتراکات تاریخی و فرهنگی، افتخارات و بزرگان مشترک و اراده مقامات دو کشور از جمله دلایل  زمینه ساز افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری است».

نیرآبادی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد از گردشگری جهانی را گردشگری فرهنگی تشکیل می‌دهد عنوان کرد: «ایران و ازبکستان با اشتراکات تاریخی و فرهنگی، آداب و رسوم و بزرگان و آثار باستانی و مفاخر مشترک می‌توانند سهم قابل توجهی از این نوع گردشگری را به خود اختصاص دهند».

وی افزود: «آثار باستانی و تاریخی و سبک معماری در شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز، یزد، کرمان وتبریز و نیشابور شبیه شهرهای سمرقند، بخارا، خیوه و اورگنج، ترمذ و تاشکند و شهر سبز هستند، همانندی بسیاری در آداب و رسوم و غذاها و سبک زندگی و ترانه‌ها و موسیقی این دو ملت وجود دارد».

سفیر ایران اظهار داشت: «در میان تمام شهرهای بیرون از ایران و به خصوص در آسیا، شبیه ترین شهر به یزد، خیوه است. هر دو شهر با سبک معماری بسیار مشابه از جنس خشت و آجر هستند که مجموعه کاملی از مساجد، مدرسه‌های تاریخی، کاروانسراها، مناره‌ها و خانه‌های سنتی آنها به صورت یک مجموعه توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است».

وی افزود: «توسعه و رونق گردشگری فرهنگی و زیارتی بین ایران و ازبکستان راهبردی خردمندانه با منافع متقابل بسیار است که نیازمند سازوکارهایی چون لغو روادید، متنوع سازی و گسترش خطوط هوایی، ریلی و اتوبوسی و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های گردشگری دو کشور است».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 977