روابط ایران و تاجیکستان رو به رشد و موفق است

روابط رو به رشد ایران با کشور تاجیکستان مناسب و مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، منطقه‌ای و همسایگی است. ضمن اینکه دو کشور در بخش امنیتی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، آموزش و تبادل استاد و دانشجو نیز همکاری می کنند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دیدار با رمضان رحیم زاده، وزیر کشور تاجیکستان در جمع خبرنگاران گفت: «با کشور تاجیکستان فرهنگ و زبان مشترک داریم و روابط ما نیز مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، همسایگی و منطقه‌ای در یک شرایط کاملا رو به رشد، مناسب و موفقی است».

وی گفت: «در سفری که اسفند سال گذشته به تاجیکستان داشتم دیداری با وزیر کشور و رئیس جمهور این کشور داشتیم و پیش از آن نیز آقای ظریف وزیر امور خارجه و آقای روحانی رئیس جمهور ایران  به تاجیکستان سفر کردند و هدف همه ما گسترش و تعمیق روابط دو کشور است».

وزیر کشور ایران با اشاره به وجود توافقنامه امنیتی بین دو کشور افزود: «سفر آقای رحیم زاده به کشور ما پیرو همین توافقات قبلی است و در حوزه توافق‌های امنیتی پلیس‌های دو کشور، در عرصه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، آموزش و تبادل استاد و دانشجو نیز همکاری خواهیم کرد».

به گفته وی در حوزه فرهنگی نیز همکاری مشترکی بین ایران، تاجیکستان و افغانستان برای گسترش زبان فارسی و تقویت گرو‌های علمی و فرهنگی و دانشجویی مد نظر و مبنا خواهد بود.

رحمانی فضلی افزود: «در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری و تجاری نیز توافقنامه خوبی داریم و اراده دو کشور و دو ملت بر این است که همکاری‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری گسترش یابد و امیدواریم این تفاهم نامه موجب خیر و برکت برای دو ملت باشد».

رمضان رحیم زاده، وزیر کشور تاجیکستان نیز بر مواضع وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: «با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف نظیر امنیت دو کشور و گسترش و مستحکم‌تر کردن همکاری وزارت دو کشور همکاری نزدیکی خواهیم داشت».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 892