روسیه و چین ایستگاه پژوهشی مشترک در کره ماه می سازند

چین و روسیه همکاری های فضایی خود را در بخش ساخت ایستگاه بین المللی در کره ماه تقویت می کنند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه رسمی شرکت فعالیت های فضایی فدراسیون روسیه (روسکوسماس)، شرکت دولتی فعالیت های فضایی روسیه و اداره ملی فضایی چین در خصوص همکاری در زمینه ساخت "ایستگاه بین المللی علمی کره ماه" بیانیه مشترک صادر کردند.

در متن بیانیه مشترک امده است: «با توجه به تجربه فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در علم فضا، تولید و بهره برداری تجهیزات و فن آوری های فضایی، با پذیرش علاقه متقابل برای ساخت ایستگاه بین المللی علمی کره ماه، با تکیه بر قوانین کشورهای خود، اصول پذیرفته شده و موازین حقوق بین الملل، معاهدات بین المللی که دو کشور عضو آن ها هستند، با تکیه بر تساوی حقوق، شفافیت و حسن اعتبار، دو کشور بیانیه مشترک مربوط به همکاری در زمینه ساخت ایستگاه بین المللی علمی کره ماه را منتشر می کنند».

ایستگاه بین المللی علمی کره ماه – مجتمع جامع متشکل از تحهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی است که روی سطح و یا در مدار کره ماه نصب خواهد شد. این طرح امکان مشارکت دیگر کشورها، سازمان های بین المللی و مراکز بین المللی را در بر می گیرد.

در بیانیه مشترک گفته می شود که طرفین امضاء کننده آن (روسیه و چین) تاکید می کنند که پروژه "ایستگاه بین المللی علمی کره ماه"، آماده حضور و مشارکت همه شرکای بین المللی که تمایل مشارکت در زمینه برنامه ریزی، تاسیس، طراحی، ساخت، بهره برداری این ایستگاه، تقویت تبادل و همکاری های علمی و پژوهشی و مساعدت به پژوهش های زمین و فضا به نفع همه بشریت را دارند، می باشد.

روسیه و چین بطور مرسوم بدنبال توسعه همکاری در بخش علم و فن آوری های فضایی و بهره برداری از فضا می باشند. در حال حاضر در چارچوب پژوهش های کره ماه و فضای دور دست توافقنامه هماهنگی ماموریت کره ماه روسیه با استفاده از سفینه فضایی "لونا-رسورس-1" و برنامه پژوهش منطقه قطبی کره ماه "چون ا-7" چین و توافقنامه همکاری در زمنیه ایجاد مرکز اطلاعات پژوهشی کره ماه و فضای دور دست، بین شرکت فعالیت های فضایی روسیه و اداره ملی فضایی چین منعقد و با موفقیت در حال اجرا می باشند.

لینک ورود به کانال تلگرام

شناسه: 677