قزاقستان و ازبکستان ساخت مرکز همکاری مرزی را آغاز کردند

به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عسکر مامین و عبدالله عاریپوف، نخست‌وزیران جمهوری های قزاقستان و ازبکستان، روز شنبه، 21 فروردین، طی یک حرکت نمادین، جام یادبود را در محل احداث مرکز بین‌المللی همکاری اقتصای-تجاری «آسیای مرکزی» نهادند.

این مرکز در محل گذرگاه مرزی "ژیبک ژولی" میان قزاقستان و ازبکستان بنا خواهد شد.

در نتیجه مذاکرات مامین و عاریپوف، یک برنامه اجرایی جهت احداث و راه اندازی مرکز "آسیای مرکزی" و همچنین پروتکل اقدامات مشترک توسعه حمل و نقل ریلی به امضا رسید.

انتظار می رود این مرکز به یک بستر بزرگ صنعتی، تجاری و لجستیک برای تحقق پروژه های سرمایه گذاری مشترک بین قزاقستان و ازبکستان تبدیل شود. از جمله بالقوه ترین زمینه های همکاری صنعتی عبارتند از: بخش فرآوری، صنعت کشاورزی و صنایع سبک.

نخست وزیر قزاقستان در این زمنیه گفت: «دولت های قزاقستان و ازبکستان در تلاشند سطح مبادلات تجاری را به 10 میلیارد دلار برسانند. پروژه ای که امروز راه اندازی می‌شود برای دستیابی به این هدف و تقویت بیشتر همکاری همه جانبه راهبردی دو کشور کمک خواهد کرد».

قزاقستان نسبت به ایجاد سیستم توزیع کالا بین قزاقستان و ازبکستان ابراز علاقمندی کرده است که از طریق افتتاح سه مرکز توزیع عمده در استان های سرخندریا و فرغانه ازبکستان با میانگین سرمایه گذاری 22.5 میلیون دلار و ظرفیت حمل و نقل 67 هزار تن در سال، امکانپذیر خواهد شد.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 565