لاوروف: مصر جزو شرکای کلیدی روسیه در خاورمیانه و قاره آفریقا است

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در آستانه سفر خود به مصر که قرار است امروز، 23 فروردین، انجام شود در گفتگو با روزنامه مصری "الاهرام" ضمن بررسی مصائل سیاسی و بین المللی به موارد همکاری های اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، روز یکشنبه، 22 فروردین، در مصاحبه با روزنامه مصری "الاهرام" ضمن تشریح مواضع روسیه در قبال همکاری با مصر و مسائل منطقه ای گفت: «ماهیت روابط ما با مصر مبتنی بر معاهده مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی است که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی توسط روئسای جمهور دو کشور، ولادیمیر پوتین و عبدالفتاح سیسی، در سوچی امضا شده است. لذی روابط ما ماهیت راهبردی دارد. مصر جزو شرکای کلیدی روسیه در خاورمیانه و قاره ی آفریقا است».

لاوروف با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور افزود: «به موازات رایزنی های سیاسی تنگاتنگ، همکاری دو جانبه متقابلا سودمند در زمینه تجاری و اقتصادی نیز بین ما در حال توسعه است».

وی با ابراز تاسف از تاثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر پویایی مبادلات تجاری دو کشور گفت: «در سال 2020 میلادی، حجم مبادلات تجاری، بین روسیه و مصر در مقایسه با سال 2019 میلادی از 6.25 میلیارد به 4.54 میلیارد دلار کاهش یافته است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «با این وجود، اجرای برخی از پروژه های کلان مشترک  همچنان ادامه دارد که احداث نیروگاه هسته ای «الضعبه» در مصر بر اساس طراحی روسیه، ایجاد منطقه صنعتی روسی در منطقه اقتصادی کانال سوئز و تحویل واگن های راه آهن به مصر توسط روسیه از جمله آنها می باشند».

بگفته وزیر امور خارجه روسیه با ثبت واکسن روسی "اسپوتنیک وی" (Sputnik V) در مصر، در ماه فوریه سال جاری میلادی، زمینه مناسبی جهت برقراری تماس بین نهادهای تخصصی دو کشور برای بررسی امکان واردات این واکسن به مصر، فراهم شده است.

وی با اشاره به همکاری های مسکو و قاهره در جهت مقابله موثر با تروریسم بین المللی گفت: «رایزنی تنگاتنگی در این خصوص در سطح سازمان ملل متحد داریم. معاهده مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی مبنای حقوقی فعالیت گروه کاری دوجانبه مبارزه با تروریسم را تشکیل می دهد. قصد داریم در اسرع وقت نشست گروه کاری را در قاهره برگزار کنیم».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 556