اسقف اعظم روسیه خواستار توسعه همکاری با جهان اسلام شد

اسقف کریل با اشاره به اینکه تعامل با جهان اسلام یکی از مهم ترین جهت گیری های فعالیت کلیسای ارتدوکس در چارچوب گفتگوی بین ادیان است گفت که تلاش ها در راستای تحمیل ارزش های دروغین چالش مشترک بین مسیحیت و اسلام است و توسعه همکاری با اسلام در کشورهای تحت پوشش کلیسای ارتدوکس روسیه و در کل دنیا ضروری بنظر می رسد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه رسمی ایلخانی مسکو، کریل، اسقف اعظم مسکو و سراسر روسیه روز جمعه، 6 فروردین، در نشست شورای عالی کلیسایی کلیسای ارتدوکس روسیه ضمن اشاره به مسائل روز و فعالیت های کلیسا در دوره سخت شیوع پاندمی کرونا گفت یکی از مسائل مهمی که در این نشست بررسی می شود  ایجاد و فعالیت "شورای کارشناسی همکاری با جهان اسلام زیر نظر اسقف اعظم" است.

اسقف کریل با اشاره به اینکه تعامل با جهان اسلام یکی از مهم ترین جهت گیری های فعالیت کلیسای ارتدوکس در چارچوب گفتگوی بین ادیان است گفت: «ما در بسیاری از مسائل با پیروان اسلام هم عقیده هستیم. در وهله اول در مسائل مربوط به دفاع از ارزش های سنتی مثل خانواده و تقویت ریشه ها و اصول رحمت و عدالت در زندگی اجتماعی».

وی با اشاره به اینکه امروزه توسعه همکاری با جهان اسلام به این خاطر اهمیت ویژه ای دارد که تلاش ها در راستای تحمیل ارزش های دروغین بویژه در حوزه خانواده چالش مشترک بین مسیحیت و اسلام است گفت: «ما موضوعات زیادی برای فعالیت های مشترک داریم و باید از اشتراک منافع در شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که امروز در آن قرار داریم، استفاده کنیم. لذا توسعه همکاری با اسلام در کشورهای تحت پوشش مسئولیت شرعی کلیسای ارتدوکس روسیه و در کل دنیا ضروری بنظر می رسد».

اسقف اعظم سراسر روسیه ضمن تاکید بر اینکه در نگاه اول بنظر می رسد که همه حرف ها زده شده و بیانیه های لازم تصویب شده است افزود: «به همین دلیل لازم است بطور مداوم هر آنچه که در حوزه روابط کلیسا با اسلام اتفاق می افتد، رصد شود، در این مسیر اصلاحات لازم انجام گردد و در صورت نیاز، این روابط با محتوای جدید پر شود».

اسقف اعظم مسکو و سراسر روسیه تاکید کرد: «تا زمانی که انگیزه دینی در رفتار بشر وجود دارد دشمنان ما، که عقاید دینی را قبول ندارند، مسلما تلاش خواهند کرد تا از اختلافات موجود برای تحریک شکاف عمیق تر استفاده کنند».

وی با اشاره به اینکه ایمان در طول هزاران سال است که نیرو بخش سازندگی و مجاهدت است افزود: «ما توان بالقوه داریم برای تقویت نظام همکاری و تعاملی که وجود دارد و باید نیرو بگیرد. منظور من از "ما" انسان های مذهبی هستند».

اسقف کریل با اشاره به اینکه مهربانی و آمادگی برای تعامل بین ادیان نباید فقط مختص همایش ها باشد، تاکید کرد: «در مقابل چالش های روزافزون از جانب جهان سکولار، تقویت همبستگی فی مابین در دفاع از حق پیروی از ادیان خود و زندگی بر اساس آنها اهمیت زیادی دارد. محتوا می تواند متفاوت باشد ولی چارچوب، مورد پذیرش همه ادیان سنتی است و به نظر من باید در راستای همین چارچوب فعالیت کنیم».

وی با تاکید بر اینکه مناقشات بین المللی چالشی برای همبستگی بین ادیان و مذاهب است به مناقشه اخیر قره باغ اشاره کرد و از تلاش جاثلیق کلیسای حواری ارمنی و مفتی اعظم آذربایجان در پایان دادن به  درگیری ها قدردانی کرد و گفت: «من با جاثلیق کلیسای حواری ارمنی و مفتی اعظم آذربایجان در تماس دائم بودم و روحانیت تا جایی که امکان پذیر بود دست به کار شد و در نهایت و به لطف الهی بار دیگر موفق شدیم تا از اینکه مناقشه سیاسی رنگ دینی و مذهبی بخود بگیرد جلوگیری کنیم».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 472