رکورد جدید روسیه در صادرات محصولات کشاورزی

برای اولین بار در تاریخ روسیه در سال 2020 میلادی سود حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت. این رشد در تمامی محصولات بجز ماهی و دیگر آبزیان که شاهد کاهش 2.1% بود مشاهده می شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه خبری "خبرگزاری ملی کشاورزی"، سال گذشته میلادی برای اولین بار در تاریخ روسیه سود حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت. بدین ترتیب صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای خارجی طی سال 2020 میلادی در مجموع به رقم 30.7 میلیارد دلاررسید که نشان دهنده رشد 20% در مقایسه با سال قبل از آن است. این رشد در تمامی محصولات بجز ماهی و دیگر آبزیان که شاهد کاهش 2.1% بود مشاهده می شود.

روند صادرات محصولات گوشتی با رشد 53% بیشترین توجه را به خود جلب می کند. در سال 2020 میلادی روسیه 525 هزار تن فرآورده های گوشتی به مبلغ 887 میلیون دلار صادر کرده است. بطور عمده این حجم به گوشت طیور اختصاص دارد که با رشد 40%، از نظر وزنی به 296 میلیون تن و از نظر ارزشی به 429 میلیون دلار رسید. صادرات گوشت خوک با رشد 97%، از نظر وزنی به 200 هزار تن و از نظر ارزشی به 336 میلیون دلار رسید. در بخش گوشت گوساله صادرات از نظر ارزشی 3.1 برابر رشد داشت و در مجموع به 16 هزار تن به ارزش 88 میلیون دلار رسید.

صادرات غلات اصلی ترین محصول صادراتی در بخش کشاورزی روسیه است با رشد 25% به 49 میلیون تن رسید. این بخش یک سوم سود صادراتی محصولات کشاورزی این کشور را تشکیل می دهد. عمده محصول در این بخش گندم است که به میزان 39 میلیون تن به ارزش 8.3 میلیارد دلار صادر شده است.

صادرات محصولات چربی و روغن در سال 2020 میلادی در مجموع به 8.1 میلیون تن به ارزش 5 میلیارد دلار رسید که 3.7 میلیون تن آن مربوط به روغن آفتابگردان می باشد.   

حجم صادرات شیر با رشد 16% به 207 هزار تن به ارزش 318 میلیون دلار رسید.

با این وجود کارشناسان معتقد هستند که روسیه قادر به حفظ این روند در سال های آتی نخواهد بود. چرا که دولت فدراسیون روسیه در اواخر سال 2020 میلادی راهبرد توسعه صادرات محصولات کشاورزی تا سال 2030 میلادی را بازبینی و پیش بینی ها را تا حدی کاهش داده است. در ضمن بر اساس پیش بینی های موجود محصول سال 2021 از نظر کمی و کیفی کاهش خواهد داشت و با توجه به سیاست کنترل قیمت ها توسط دولت برای روغن آفتابگردان، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات منجر به این خواهد شد که برخی از تولید کنندگان با کاهش تولید بفکر تولید محصولات با سود بیشتر بیافتند. در چنین مواردی نوبت به صادرات نخواهد رسید و دولت به فکر تامین نیاز بازار داخلی خواهد بود.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 391