بیانیه وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه در خصوص سفر لاوروف به خاورمیانه

وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه با انتشار بیانیه ای سفر دوره ای پیش روی سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر را تشریح کرد.
به گزارش وستی پرس، 

وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه با انتشار بیانیه ای سفر دوره ای پیش روی سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر را تشریح کرد.

در این بیانیه آمده است:

در مدت زمان 8 تا 11 مارس سفر سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر انجام خواهد شد.

بر اساس برنامه سفر رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه به امارات متحده عربی گفتگو با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری بین ‌المللی امارات متحده عربی در نظر گرفته شده است.
در عربستان سعودی دیدارهای با محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد پادشاهی و فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور برنامه ریزی شده است.

در قطر، سرگئی لاوروف به حضور تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پذیرفته می شود و با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر، وزیر امورخارجه این کشور گفتگو خواهد کرد.

دیدارهای آتی بخش مهمی از گفتمان سیاسی پویایی خواهند بود که در چارچوب آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه تماس های دوستانه منظمی با رهبران کشورهای سلطنتی عربی مذکور دارد.

همکاری کاملی از کانال وزارت امورخارجه نیز انجام می شود. بدین ترتیب از ماه دسامبر سال 2020 میلادی تا ماه ژانویه سال 2021 میلادی وزرای خارجه هر سه کشور یاد شده به مسکو سفر داشتند.

بررسی مفصل و مبتنی بر علاقه مسائل مربوط به تقویت مشارکت کاری آتی با تاکید بر توافقات مربوطه که پیش تر در نتیجه گفتگو و مذاکرات در سطح عالی حاصل شده اند، صورت خواهد گرفت.

خاطرنشان می کنیم که در شرایط نامطلوب خارجی ناشی از پاندمی کرونا رشد تجارت دوجانبه همچنان ادامه دارد. بخصوص با امارات متحده عربی این شاخص طی سال 2020 میلادی رشد 78% داشته و به حجم حداکثر تاریخی 3.27 میلیارد دلار رسیده است.

نقش هماهنگ کننده مهمی بر عهده کمیسیون های مشترک اقتصادی با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر است که از طرف روسیه ریاست مشترک آنها به ترتیب بر عهده دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت، آلکساندر نوواک و یوری باریسوف، معاونین نخست وزیر فدراسیون روسیه می باشد. منظور این است که سرگئی لاوروف برنامه های موجود برای برگزاری نشست این کمیسیون ها را تایید خواهد کرد.

بصورت افزایشی همکاری در زمینه سرمایه گذاری تقویت می شود من جمله از طریق بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه. در چارچوب برنامه های مشترک با نهادهای تخصصی عربستان سعودی پروژه های به مبلغ 2.5 میلیارد دلار، با امارات متحده عربی به مبلغ 2.3 میلیارد دلار و با قطر به مبلغ 1.2 میلیارد دلار تحقق یافته اند.

قرار است مسائل مربوط به توافق پروژه های جدید در طیف وسیعی از زمینه ها من جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، زیرساختی، بهره برداری صلح آمیز از فضا مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. همچنین بر ضرورت همکاری های بین استانی روسیه با کشورهای عربی یاد شده تاکید خواهد شد.

روسیه به موضوع هماهنگی آتی با کشورهای خلیج فارس در خصوص وضعیت بازار جهانی نفت در چارچوب "اوپک پلاس" و در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه، اهمیت زیادی قائل است.

مسائل مربوط به همکاری در بخش مبارزه با شیوع بیماری جدید ویروس کرونا و فعال سازی تماس های فرهنگی و انسانی جایگاه ویژه ای در گفتگو ها خواهند داشت. رژیم بدون روادید موجود با امارات متحده عربی و قطر برای دارندگان گذرنامه های عادی عامل انگیزه بخش مهم در این خصوص می باشد.

قرار است تبادل نظر مفصلی در خصوص مسائل کلیدی جهان و منطقه صورت بگیرد. تاکید ویژه ای بر ضرورت حل و فصل مناقشات موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق گفتگو های فراگیر و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی های بحق تمام طرف های درگیر خواهد شد. وضعیت سوریه، لیبی، یمن و مناقشه عربی-اسرائیلی نیز قرار است از این منظر مورد بررسی قرار بگیرند.

توجه ویژه ای به مسئله ثبات سازی در منطقه خلیج فارس با تکیه بر پیشنهادات نظری معروف روسیه خواهد شد. در عین حال همواره به پرهیز از لحن مقابله جویانه، بررسی مسائل مورد اختلاف پشت میز مذاکره، ایجاد سیستم امنیت جمعی توسط همه کشورهای منطقه و واکنش دسته جمعی به چالش ها و تهدیدهای موجود، فرا می خوانیم.

سفرهای پیشروی سرگئی لاوروف در چارچوب تلاش های مداوم ما برای پیشبرد همکاری های چندجانبه و متقابلا سودمند با تمامی شرکای ما در این منطقه دارای اهمیت راهبردی، انجام خواهند شد. همواره معتقدیم که چنین شراکت پاسخگوی منافع بلندمدت روسیه و کشورهای شبه جزیره عربی بوده و به تامین صلح، شکوفایی و ثبات منطقه مذکور مساعدت می کند.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 383