افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت شد

به گفته ناظر گمرکات کردستان، افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ۹ ماهه سال جاری از مرز بین المللی باشماق مریوان ترانزیت شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، خلیل حیدری، ناظر گمرکات کردستان، روز دوشنبه، ۲۰ دی، در گفت و گو با ایرنا گفت: «افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ۹ ماهه سال جاری از مرز بین المللی باشماق مریوان ترانزیت شد».

وی با اشاره به اینکه باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی کردستان است، اظهار داشت: «در مجموع میزان ترانزیت خارجی مبداء، خارجی مقصد و ترانزیت داخلی مبدا از گمرک باشماق از ابتدای سال جاری تا پایان آذر یک میلیون و ۸۳۰ هزار تن بوده است».

او ارزش این میزان کالای ترانزیت شده را سه میلیارد و ۶۵۲ میلیون و ۴۵۶ هزار دلار اعلام کرد و افزود: «میزان کالای ترانزیت شده از مرز باشماق مریوان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته هم از لحاظ وزنی و هم ارزشی کاهش داشته است».

ناظر گمرکات کردستان در ادامه به میزان صادرات و واردات انجام شده در مرزهای استان هم اشاره کرد و گفت: «در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۶۶۷ تن کالا از از گمرک‌های سنندج، سیرانبند بانه و باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده است».

حیدری ادامه داد: «ارزش این میزان کالای صادر شده که عمده آن محصولاتی شامل میوه و تره‌بار، مصالح ساختمانی، سنگ آهن، محصولات لبنی و مصنوعات فلزی و پلاستیکی بود؛ ۶۱۳ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۲۶۱ دلار است».

وی اظهار کرد: «در این مدت ۲۹ هزار و ۱۹۳ تن کالا به ارزش ۷۱ میلیون و ۵۰۱ هزار دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است».

گمرک باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است که هم ترانزیت داخلی و خارجی مبداء و هم ترانزیت خارجی مقصد در آن انجام می‌شود.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند. گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و در زمینه صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال اند.

شناسه: 3805