صادرات ۶۲۲ هزار تن کالای غیرنفتی در بندر چابهار

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ۶۲۲ هزار و ۳۱۶ تن کالای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در بندر چابهار صادرات شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳.۵ برابری را نشان می‌دهد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه، 11 دی در گفتگو با ایرنا، گفت: «۶۲۲ هزار و ۳۱۶ تن کالای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در بندر چابهار صادرات شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳.۵ برابری را نشان می‌دهد».

وی اظهار داشت: «چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران واقع در کریدور شمال - جنوب نقش مهمی در توسعه تجارت، اشتغال، صادرات، واردات و ترانزیت کالا و جهش اقتصادی در جنوب شرق کشور دارد».

او با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد، خاطرنشان کرد: «مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داشته است».

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ارائه خدمات مطلوب تخلیه و بارگیری به تمام گروه‌های کالایی، کاهش هزینه‌های کالا و کانتینر و افزایش ترافیک کالا و کشتی در بندر چابهار را از اهداف اصلی اداره‌ کل برای استفاده مطلوب از زیرساخت‌های ایجاد شده و توسعه فعالیت‌ها و کسب و کارهای مرتبط با دریا عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاهم‌های انجام گرفته با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری این گروه در برقراری خطوط و سرویس‌های منظم کشتیرانی به مبدأ و مقصد بندر چابهار از روند افزایشی عملیات کانتینری و رشد آن نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: «بدنبال همکاری خوب صورت گرفته توسط گروه کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی، هزینه‌های دریایی انتقال کانتینر از مبادی و مقاصد آسیای جنوب شرقی، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس به بندر چابهار کاهش پیدا کرده است».

بندر چابهار به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت.

عسکری نسب گفت: «پیش از این کالاهای خریداری شده از کشور چین به بندر عباس وارد و از آنجا به بندر چابهار ارسال می‌شد ولی از این به بعد با توجه به امضای ۲ تفاهم‌نامه با گروه کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی، خط مستقیم کشتیرانی هر ۱۰ روز یا ۲ هفته از کشور چین به بندر چابهار کالا وارد می‌شود».

او به امضای تفاهم‌نامه دیگر برای ورود کالاهای هند، عمان و امارات به بندر چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: «امیدواریم با واردات کالاها از کشورهای مختلف شاهد توسعه و رونق و افزایش اشتغال در بندر چابهار باشیم و صاحبان کالا با تخفیفات ویژه و هزینه کمتر کالا را زودتر به دست مصرف کننده برسانند».

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نخستین کشتی اقیانوس‌ پیما از مبدأ کشور چین به صورت مستقیم در ۲۴ ساعت گذشته وارد بندر چابهار و پس از پهلوگیری در حال تخلیه است، گفت: «ظرفیت این کشتی ۶ هزار و ۵۰۰ کانتینر بوده که حدود ۵۰۰ کانتینر آن متعلق به سرمایه گذاران چابهار است».

وی بیان کرد: «بندر چابهار در مسیر ترانزیتی شرق - غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیپ است و می‌توان گفت این بندر که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است».

عسکری نسب ادامه داد: «بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه مجزا و نقطه‌ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود».

شناسه: 3775