گلاوچنکو: بايد به صورت متحد در مقابل تحريم ها ايستادگي كنيم

گلاوچنکو با تأكيد بر اينكه بايد با تشريك مساعي چالش هاي پيش روي توسعه مناسبات را از ميان برداريم، به تحريم هاي غرب عليه دو كشور ایران و بلاروس اشاره کرد و گفت که بايد به صورت متحد در مقابل اين تحريم ها ايستادگي كنيم و براي ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري دو كشور تلاش كنيم».
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت معاون اول رئیس ج.ا.ا، محمد مخبر عصر روز سه شنبه، 1 آذر، در مذاكرات مشترك هیات های ايران و بلاروس با اشاره به روابط سياسي پايدار و نزديك دو كشور گفت: «متاسفانه مناسبات اقتصادي في مابين همپاي روابط سياسي ارتقاء پيدا نكرده كه لازم است براي رسيدن سطح روابط اقتصادي به روابط سياسي تلاش هاي جدي صورت گيرد».

معاون اول رئيس جمهور تعميق روابط اقتصادي را پشتيباني كننده مناسبات سياسي ارزيابي كرد و اظهار داشت: «روابط اقتصادي گسترده ميان دو كشور مي تواند تضمين كننده روابط سياسي باشد كه اميدوارم در سفر نخست وزير بلاروس به تهران تصميمات مناسبي اتخاذ شود كه تضمين كننده ارتباطات دو كشور باشد».

مخبر بر ضرورت استفاده از ارز ملي دو كشور در مبادلات تجاري ايران و بلاروس تأكيد و خاطر نشان كرد: «ايران آمادگي دارد همكاري هاي خود را در زمينه هاي مختلف تجاري، صنعتي، كشاورزي و صنايع نفت و گاز با بلاروس افزايش دهد».

معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به ظرفيتهاي گسترده ج.ا.ا در بخش ترانزيت از آمادگي ايران براي همكاري گسترده با بلاروس در این بخش خبر داد و گفت: «لازم است كميته اي در حوزه حمل و نقل ميان دو كشور ايجاد شود تا بسترهاي لازم را براي همكاري هاي ترانزيتي و ايجاد خطوط هوایی مستقيم ميان دو كشور فراهم نمايد».

مخبر با يادآوري اينكه بلاروس نيز مانند جمهوري اسلامي ايران از سوي نظام سلطه و به خصوص آمريكا تحت فشار و تحريم قرار دارد، خاطر نشان كرد: «ايران آمادگي دارد تجربيات خود را براي مديريت كشور در شرايط تحريم در اختيار بلاروس قرار دهد».

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به نيازهاي ايران و بلاروس به توليدات يكديگر گفت که ايران و بلاروس مي توانند نيازهاي يكديگر را در بخش هاي مختلف به صورت متقابل تأمين كنند و با استفاده از روش هايي همچون تهاتر بخصوص در شرايط تحريم نيازهاي خود را مرتفع سازند».

مخبر با اشاره به پيشرفت ها و موفقيت هاي گسترده ج.ا.ا در بخش هاي مختلف نظير حوزه دانش بنيان، توليد دارو و تجهيزات پزشكي افزود: «ايران آمادگي دارد دستاوردها و پيشرفت هاي خود را در زمينه هاي مختلف صنعتي، هاي تك، سلامت و احداث نيروگاه و تأسيسات پتروشيمي در اختيار بلاروس قرار دهد».

معاون اول رئيس جمهور افزود: «جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير وابستگي خود را در صنعت نفت و گاز به حداقل كاهش داده و امروز از توانمندي وسيعي در استخراج نفت و تأسيس كارخانه هاي پتروشيمي برخوردار است كه مي تواند اين دستاوردها را با كشور بلاروس به اشتراك گذاشته و سرمايه گذاري مشترك انجام دهد».

مخبر تكميل خطوط ريلي كشور و كريدورهاي شمال - جنوب و شرق - غرب را از اولويت هاي در دست اقدام برشمرد و گفت: «با تكميل زيرساخت هاي ترانزيتي و حمل و نقل امكان همكاري مشترك با بلاروس در زمينه ترانزيت فراهم خواهد شد».

نخست وزير بلاروس نيز در مذاكرات مشترك دو كشور با اشاره به روابط صميمانه و درك مشترك دو كشور گفت: «ديدارهاي منظم و اراده جدي رؤساي جمهور دو كشور، زمينه توسعه مناسبات في مابين در همه زمينه ها را فراهم كرده است».

وي با تأكيد بر اينكه بايد با تشريك مساعي چالش هاي پيش روي توسعه مناسبات را از ميان برداريم، به تحريم هاي غرب عليه دو كشور اشاره و تصريح كرد: «بايد به صورت متحد در مقابل اين تحريم ها ايستادگي كنيم و براي ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري دو كشور تلاش كنيم».

رومن گلاوچنکو يكي از مهمترين اهداف سفر خود به تهران را نهايي كردن نقشه راه همكاري هاي دو جانبه اقتصادي عنوان كرد و گفت: «بايد در اين سفر پيش نويس نقشه راه دو كشور را نهايي كرده تا وزراي خارجه ايران و بلاروس مقدمات امضاي اين توافقنامه را دنبال كنند».

وي با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاري دو كشور در سال هاي اخير گفت: هنوز سطح روابط اقتصادي نسبت به ظرفيت هاي دو كشور پايين است كه بايد در اين زمينه گام هاي بلندي برداشته شود».

نخست وزير بلاروس از علاقمندي كشورش براي استفاده از دستاوردها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مختلف صنعتي، تجاري، دانش بنيان و خدمات فني و مهندسي خبر داد و گفت: «بلاروس آماده است در حوزه حمل و نقل، كشاورزي و احداث ماشين آلات و تجهيزات معدني و كشاورزي با جمهوري اسلامي ايران همكاري مشترك داشته باشد».

شایان ذکر است، از جمله برنامه های گلاوچنکو شرکت در همایش تجاری ایران و بلاروس و دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس ج.ا.ا و پس از آن سفر به سوریه است.

وي با استقبال از پيشنهاد معاون اول رئيس جمهور براي استفاده از ارزهاي ملي دو كشور در تبادلات تجاري گفت: «لازم است همكاري هاي بانكي خود را افزايش دهيم و مكانيزمي براي تسهيل مراودات تجاري مهيا كنيم».

رومن گلاوچنکو با اشاره به مذاكرات انجام شده يكي از شركت هاي هواپيمايي ايران براي برقراري پرواز مستقيم به بلاروس خاطر نشان كرد: «درخواست رسمي اين شركت را دريافت كرده ايم و در حال اخذ مجوزها و فراهم سازي بسترهاي لازم جهت اجراي اين برنامه هستيم».

در اين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در خصوص نقشه راه همكاري هاي دو كشور توضيحاتي ارائه كرد و گفت: «اين نقشه راه ۱۶ محور دارد و تقريبا تمام زمينه هاي همكاري ميان دو كشور را پوشش مي دهد».


گلاوچنکو: بايد به صورت متحد در مقابل تحريم ها ايستادگي كنيم | دانلود

شناسه: 3667