روسیه از قرارداد واردات هگزافلوراید اورانیوم از آمریکا خارج می شود

روسیه از قرارداد واردات هگزافلوراید اورانیوم در چارچوب پیمان HEU-LEU با آمریکا خارج می شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری اینترفکس، دولت فدراسیون روسیه طی حکم شماره 518-R مورخ 12 اسفند سال 1399 که در پایگاه رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد خروج روسیه از قرارداد واردات هگزافلوراید اورانیوم مورخ 4 فروردین سال 1378 که در چارچوب پیمان HEU-LEU با آمریکا منعقد شده بود، را مقرر کرد.

در این حکم دولت روسیه از شرکت دولتی انرژی اتمی ("روس اتم") و وزارت امورخارجه این کشور خواست تا طرف آمریکایی را نسبت به این موضوع آگاه کرده و اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.

این قرارداد در چهارچوب پیمان HEU-LEU (تبدیل اورانیوم غنی شده نظامی به اورانیوم فقیر شده غیر نظامی) مبنی بر انهدام اورانیوم نظامی روسیه در سال 1378 منعقد شده بود.

پیمان HEU-LEU در سال 1371 در وانشگن منعقد شد که بر اساس آن روسیه متعهد شده بود 500 تن اورانیوم غنی شده نظامی مورد استفاده در کلاهک های هسته ای موشک های راهبردی روسیه را به اورانیوم با غنای کم غیر نظامی مورد استفاده در تولید سوخت هسته ای تبدیل کند.

روسیه در سال 1391 از پیمان HEU-LEU خارج شد. گفته می شود که شرکت "روس اتم" با فروش سوخت هسته ای حاصل از این قرارداد به نیروگاه های هسته ای آمریکا حدود 17 میلیارد دلار سود کرده است.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 365