کنعانی: بیانیه تروئیکای اروپا یک موضع نادرست و نسنجیده بود

به گفته کنعانی، ج.ا.ا در ارتباط با موضع تروئیکای اتحادیه اروپایی موضع خودش را قبلا رسما اعلام کرده‌ است، این اقدام یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و همانطور که قبلا تاکید کردیم ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود.
به گزارش وستی پرس، 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امـــور خـــــارجــــــه ج.ا.ا، روز دوشنبه، ۲‍۱ شهریور در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در مورد نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران گفت: «این‌ که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر زندگی مایل نیستند از ظرفیت‌های موجود به ویژه از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند، باید از دولتمردان اروپایی پرسید و باید پاسخگوی مردم خودشان باشند».

وی افزود: «ج.ا.ا به طور طبیعی به عنوان بازیگر بسیار مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی، این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازار جهانی را برای کسانی که علاقه‌مند به استفاده از این ظرفیت هستند، تامین کند».

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی اظهار داشت: «این اقدام موضعی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ج.ا.ا در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند».

این دیپلمات ارشد ج.ا.ا با بیان این‌ که توافق یک مسیر دو طرفه است، اظهار داشت: «انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند».

وی گفت: «آنچه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای ج.ا.ا صلح آمیز است. جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی، سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی داد، همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود».

کنعانی خاطر نشان کرد: «در باب امور پادمانی، ج.ا.ا به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال بر اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد. همواره تأکید کرده و می‌کنیم که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هم باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث، به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، عمل کند».

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین ادامه داد: «جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، متاسفانه تحت تأثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند».

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفتگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

کنعانی تصریح کرد: «ایران آمادگی خودش را هم برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی اعلام کرده و می‌کند و همچنین آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیر واقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف، ایران همانطور که تکالیفی دارد، حقوقی هم دارد. این دو در کنار هم معنا و مفهوم می‌یابد».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 3083