رشد ۶۷ درصدی ارز آوری در حوزه صادرات آبزیان

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به رشد ۶۷ درصدی ارز آوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری اشاره کرد و از ارز آوری ۵۶۶ میلیون دلاری این بخش در سال گذشته خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از رادیو گفت‌ و گو، مهندس حسین حسینی، معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران روز چهارشنبه، ۹ شهریور، در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت و گو به مناسبت هفته دولت و پیرامون عملكرد وزارت جهاد كشاورزی در دولت سیزدهم صنعت شیلات را از سه محور صیادی، آبزی پروری و صنایع تبدیلی و پشتیبانی تولید مورد ارزیابی قرار داد و گفت: «ما یك میلیون و ۲۵۹ هزار تن در حوزه آبزیان تولید داریم كه ۷۰۲ هزار تن آن مربوط به صید و ۵۵۶ هزار تن متعلق به آبزی پروری است».

وی تولید آبزیان را در شرایط تنش آبی كشور و با توجه به مصرف آب خیلی كمی كه دارد به صرفه دانست و افزود: «تولید آبزیان می‌تواند به تأمین امنیت غذایی كمك بزرگی كند».

رئیس سازمان شیلات ایران با انتقاد از مغفول ماندن توسعه آبزی پروری در دریاها اظهاركرد: «یكی از الزامات تحقق این امر مهم، معرفی صنعت به سرمایه گذاران است كه در این راستا ما كمیته سرمایه گذاری را تشكیل داده و پیوست‌های فنی و اقتصادی را در آن تشریح كردیم و موضوع دیگر هم ارتقای دانش و فناوری است».

حسینی با اشاره به اعلام آمادگی ۴۳۰ شركت برای گره‌های دانشی و نیازهای تحقیقاتی در این حوزه گفت: ما در گام نخست با ۴۸ شركت‌ دانش بنیان و پیشران وارد گفتگو شدیم و برای تجاری سازی و افزایش بهره وری، این شركتها را با سرمایه گذاران و بهره برداران متصل كردیم».

او دانش را به عنوان یك ضرورت برای تحقق پایداری تولید و تحول و امنیت غذایی پایدار مطرح كرد و افزود: «ما در برخی نهاده‌ها كاملاً وابسته به خارج بودیم كه با اقدامات دولت سیزدهم و فعال كردن مراكز تكثیر و موسسات تحقیقاتی توانستیم ۳۷۰ میلیون قطعه را در داخل تولید كنیم».

حسینی از ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی مبتنی بر دانش روز سخن گفت و بیان كرد: «ما بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ سازه را برای بازسازی ذخایر و حفظ اكوسیستم طراحی كردیم».

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به رشد ۶۷ درصد ارز آوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری گفت: «ارز آوری این بخش در سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار بود و تا سال ۱۴۰۴ نیز قرار است كه ظرفیت در حوزه تولید را تا ۲,۴ دهم میلیارد دلار افزایش دهیم».

معاون وزیر جهاد كشاورزی یادآور شد: «در سفرهای استانی رئیس جمهور، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۵۶ طرح نیمه تمام و غیر فعال در حوزه شیلات تخصیص داده شد كه در صنعت شیلات بی سابقه است همچنین برای پایداری تولید نیز بیش از ۳ هزار و ۹۴ تولیدكننده به بانك كشاورزی معرفی شدند و از تسهیلات كم بهره استفاده كردند».

حسینی با اشاره به افتتاح و اتمام ۷۴ پروژه با اعتبار ۵۳۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۳۲۵۰ نفر در دولت سیزدهم گفت: «ما در حال حاضر ۱۶ تن خاویار پرورشی را تولید و به ۳۱ كشور دنیا صادر می‌كنیم و ۱۷۶ مزرعه آبزی پروری هم در حوزه خاویاری فعال هستند».

 

شناسه: 3038