کنعانی: روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم

به گفته کنعانی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است و موضوعات مهمی با عربستان داریم که می‌توانیم با هم همکاری و گفت‌وگو کرده و به نقاط مشترکی برسیم.
به گزارش وستی پرس، 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ج.ا.ا، روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: «گفت‌وگوهای ما مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دو جانبه و منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود».

وی اضافه کرد: «طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای هم وجود دارد و تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشتیم. اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که در روابط منطقه‌ای بین ایران و همسایگان به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم».

او درباره فعالیت‌های تخریبی شبکه معاند فارسی زبان در لندن و این‌ که آیا در این خصوص با عربستان گفت‌وگو کرد‌ه‌اید؟ اظهار داشت: «موضوعات گفت‌وگوی ما با عربستان مشخص است و به صورت طبیعی در حوزه دو جانبه مسائل برای گفت‌وگو و نظر داریم و هم در بحث منطقه‌ای و هر موضوعی که فکر کنیم در اولویت گفت‌وگوهای ما با طرف عربستانی قرار دارد، در چارچوب گفت‌وگوهای ما طرح خواهد شد و مورد توجه و اهتمام خواهد بود».

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان بعد از حصول توافق هسته‌ای نیز بیان کرد: «روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. دو کشور حاضر در منطقه هستیم که می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش مکمل و سازنده داشته باشیم. اینها موضوعاتی است که دو کشور را به هم مرتبط می‌کند. فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است و موضوعات مهمی با عربستان داریم که می‌توانیم با هم همکاری و گفت‌وگو کرده و به نقاط مشترکی برسیم».

وی ادامه داد: «سفیر جدید کویت وارد شد و سفیر امارات هم قرار است مجددا اعزام شود و همین فضای مثبت در ارتباط با کشورهای همسایه ما در منطقه در آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر منافع و مصالح دوجانبه یک گام عملی به سمت از سرگیری روابط دوجانبه بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق بزودی می‌افتد».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 3004