دیدار نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه با هیئت رژیم صهیونیستی

هیئت اعزامی رژیم صهیونیستی که در مسکو بسر می برد در راستای تلاش این رژیم برای جلوگیری از انحلال فعالیت آژانس یهودی در روسیه با نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه دیدار کرد. ضمن اینکه 28 مرداد سال جاری اولین جلسه رسیدگی موضوعی به پرونده "سوخنوت" در دادگاه منطقه‌ای باسمان شهر مسکو برگزار خواهد شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، هیئت اعزامی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، 10 مرداد، با نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امورخارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: "میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی، معاون وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه 1 آگوست، کاپلان تورژمان، معاون مشاور ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل در امور حقوقی را که در راس هیئت ترکیبی برای رایزنی در خصوص فعالیت آژانس یهودی "سوخنوت" در خاک روسیه، به مسکو سفر کرده است، به حضور پذیرفت".

در این بیانه آمده است طی این ملاقات که در حضور آلکس بن زوی، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو انجام شد علاوه بر وضعیت پیرامون "سوخنوت" برخی مسائل مهم در روابط دو طرف و همچنین مسائل بین‌الملل و خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.

پیشتر سخنگوی کرملین اعلام کرده است که رئیس جمهور این کشور قصد ملاقات با هیئت اعزامی رژیم صهیونیستی را ندارد.

30 تیر سال جاری، دادگاه منطقه باسمان مسکو به خبرگزاری تاس اعلام کرد که این مرجع قضایی دادخواستی از وزارت دادگستری روسیه دریافت کرده است که خواستار انحلال آژانس "سوخنوت" به دلیل نقض قوانین فدراسیون روسیه شده است.

6 مرداد سال جاری جلسه مقدماتی رسیدگی به پرونده فعالیت "سوخنوت" در روسیه برگزار گردید.

یکاترینا بوراوتساوا، سخنگوی دادگاه منطقه‌ای باسمان مسکو در گفتگو با روزنامه "وِداماستی" اظهار داشت که طی جلسه مقدماتی مقرر شد که اولین جلسه رسیدگی به پرونده مذکور در تاریخ 28 مرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

وزارت دادگستری روسیه و مسئولین آژانس یهودی در روسیه از ارائه توضیحات بیشتر و تشریح جزئیات پرونده مذکور و اختلاف بوجود آمده خودداری می کنند.

پیسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه 31 تیر سال جاری اظهار داشت که اعتراض مراجع قضایی روسیه نسبت به "سوخنوت" ارتباطی با موضوع "فرار مغزها" ندارد.

پیشتر شبکه تلویزیونی Reshet 13 رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که دلیل اصلی برخورد دادگستری روسیه با آژانس یهودی در این کشور فعالیت آن در راستای مهاجرت دانشمندان و بازرگانان موفق روسی است. همچنین روزنامه Jerusalem Post در گزارش خود اعلام کرده بود که "سوخنوت" که یکی از فعالیت‌های آن جمع‌آوری اطلاعات خصوصی متقاضیان مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، قوانین روسیه در حوزه حریم خصوصی را نقض کرده است.

عمده فعالیت‌های علنی این آژانس در روسیه شامل آموزش زبان عبری، برگزاری مراسم دینی و کمک مجانی به افراد دارای ریشه یهودی در زمینه مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی است. البته منابع خبری می گویند که آژانس فعالیت‌های تبلیغاتی و گاها امنیتی نیز انجام می دهد.

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت "سوخنوت"، آژانس دارای شعبات فعال در مسکو، سن‌پترزبورگ، سامارا، راستوف، پیاتیگورسک، یکاتِرینبورگ، ایرکوتسک، نواسیبیرسک و خاباروفسک است. بر اساس آمار مقامات رژیم صهیونیستی در نتیجه فعالیت این آژانس، سال گذشته میلادی حدود 21 هزار یهودی ساکن روسیه و طی ماه‌های اخیر حدود 30 هزار نفر از یهودیان ساکن روسیه و اوکراین به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند.

 

شناسه: 2885