اوکراین بانک‌های غربی را به تعقیب قضایی تهدید کرد

دولت اوکراین از بانک‌های آمریکایی و اروپایی خواست با شرکت‌های صادر کننده نفت روسیه قطع رابطه کنند در غیر این صورت تهدید به پیگرد بین‌المللی کرد.

خبرگزاری ریانووستی، به نقل از روزنامه فایننشال تایمز نوشت: "دولت اوکراین از بانک‌های آمریکایی و اوروپایی دعوت کرد تا رابطه خود با شرکت‌هایی که نفت روسیه را صادر می کنند قطع کنند و آنها را تهدید به پیگرد قضایی در دیوان بین‌الملل کیفری کرد".

اولگ اوستنکو، مشاور رئیس جمهور اوکراین در امور اقتصادی نامه مربوطه را که یک نسخه آن در اختیار فایننشال تایمز قرار گرفت خطاب به جیمز دایمون و نوئل کوئین مدیران JPMorgan Chase و HSBC ارسال کرد. نامه مشابهی برای مدیران Citigroup و  Crédit Agricoleنیز ارسال شده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی، اوستنکو موسسات مالی غربی را به اعطای تسهیلات به شرکت‌هایی متهم کرد که در صادرات و حمل‌ونقل نفت روسیه مشارکت می کنند. به عقیده وی شرکت‌های غربی باید سهام خود در شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه یعنی "روس‌نفت" و "گازپروم" را بروشند.

اوستنکو به فایننشال تایمز گفت: "وزارت دادگستری اوکراین قصد دارد پس از پایان اقدامات نظامی از این بانک‌ها نزد دیوان کیفری بین‌الملل شکایت کند. سرویس‌های امنیتی اوکراین در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد موسسات مالی هستند که از صنعت انرژی روسیه حمایت می کنند".

روزنامه در این خصوص تاکید می کند که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت تعقیب قضایی علیه دولت‌ها و شرکت‌ها را ندارد ولی می تواند به شکایت علیه اشخاص حقیقی مرتبط با این شرکت‌ها رسیدگی کند.

شناسه: 2755