افزایش پایدار ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران
به نقل از ایرنا، وزارت نفت درباره فروش نفت در دولت سیزدهم اعلام کرد: «با توجه به شرایط بازار، استفاده از تکنیکهای معاملاتی برای حفظ سهم بازار با رعایت صرفه و صلاح و منافع کشور انجام شده و در نظر گرفتن تسهیلاتی در این زمینه در چارچوب ضوابط و مجوزهای لازم و حسب روال مرسوم، امکان پذیر است».
بدیهی است بدون اطمینان از حصول منافع کشور هیچ گاه برای فروش نفت «چوب حراج» زده نخواهد شد و تمامی نهادهای مسئول و بالا دستی در این خصوص ضمن نظارت و بازرسی دقیق، به صحت عملیات فروش نفت ایران اذعان دارند».
در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی نظام استکبار علیه ایران و به ویژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرایط خاص و با تلاش جهاد گونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون یک روز تعطیلی انجام گرفته که ثمرات و برکات این تلاش در ماههای اخیر سبب تقویت بنیه اقتصادی دولت در عمل به تکالیف خود شده است و امروز به حمدالله از این حیث کشور نگرانی نداشته و در آرامش قرار دارد. بدیهی است با توجه به امکان سوء استفاده دشمنان نمیتوانیم هیچ یک از این تلاشهای صورت گرفته و در حال انجام را به صورت عمومی بیان کنیم اما افزایش پایدار ۴۰ درصدی صادرات نفت از ماههای گذشته تاکنون و کاهش چشمگیر محمولههای میعانات گازی روی آب و تسویه بسیاری از تعهدات دولت قبل، به خوبی مؤید فعالیت جهاد گونه پرسنل خدوم صنعت نفت در عمل به تکالیف خود است.
وزارت نفت در دولت سیزدهم به مدد به کارگیری سیاستهای متنوع فروش و با استراتژی حفظ بازارهای خود در شرایط بیثبات و پر تلاطم بازار نفت موفق شده است صادرات خود را استحکام و تقویت نموده که اثر آن در گزارشهای رسانههای تخصصی بین المللی حوزه نفت که از جمله منابع ثانویه استعلام فعالیت کشورهای صادر کننده نفت هستند، به کرات قابل مشاهده بوده و انعکاس یافته است. کما اینکه بسیاری از این نهادها صادرات نفت ایران به بازارهای مشخصی را که به آن اشاره شد، در یک روند فزاینده مداوم از چند ماه گذشته به این سو ارزیابی کردهاند.
میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت خام با توجه به سیاستهای کشورهای صادر کننده و وارد کننده، میزان رشد اقتصادی و سایر عوامل متغیر فصلی، از جمله افزایش تقاضا برای نفت خام سبک و شیرین با هدف بیشینه کردن تولید بنزین در پالایشگاهها در فصل رانندگی، سبب کاهش تقاضا برای سایر انواع نفت خام سنگین و فوق سنگین صادراتی تولیدکنندگان میشود و از همین رو باقی ماندن در بازارهای هدف مستلزم انعطاف پذیری بیشتر جهت حفظ سهم بازار است.
جمهوری اسلامی ایران به مدد سالها تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم نظیر لجستیکی، ضمن حضور در بازارهای سنتی و تأمین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد. کما اینکه در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، باز تر کرده است. چنانکه دولت برای اولین بار در سالهای اخیر برای اداره خود در ماههای نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.
استراتژی بازاریابی نفت ایران در دوره اخیر، بازاریابی فعال بوده و ایران در این مدت علاوه بر حفظ سهم بازارهای گذشته، وارد بازارهایی شده است که قبلا تصور حضور در این بازارها در شرایط تشدید محدودیتها نیز وجود نداشت».