افزایش ۶۷ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی از استان بوشهر

به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، سال ۱۴۰۰ میزان ۱۰ هزار و ۱۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد افزایش یافته است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، احمد رجایی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در گفت‌ و گو با ایرنا گفت: «سال ۱۴۰۰ میزان ۱۰ هزار و ۱۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد افزایش یافته است».

وی افزود: «در این مدت ۲۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا از بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۵ درصد افزایش یافته است».

او ادامه داد: «سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹ هزار و ۷۳۲ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است که از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است».

رجایی اضافه کرد: «ارزش سایر کالاهای صادر شده در این مدت ۲۵۹ میلیون دلار است که ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده است».

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: «کشور چین با واردات ۴ هزار و ۸۴۶ میلیون دلار کالا از گمرکات بوشهر بزرگترین مقصد صادراتی استان بوده است و امارات با یک هزار و ۲۲۸ میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۲ میلیون دلار دیگر کشورهایی بودند که بیشترین صادرات استان در سال گذشته به آنها انجام شده است».

وی بیان داشت: «هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، موزامبیک و قطر از دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات را از گمرکات استان بوشهر داشته‌اند».

رجایی اعلام کرد: «گازهای مایع با ارزش دلاری ۳ هزار و ۳۰۵ میلیون، متانول با ۲ هزار و ۵۷۵ میلیون و پلی‌اتانول با یک هزار و ۲۸۳ میلیون دلار بیشترین کالاهای صادراتی بوشهر در سال ۱۴۰۰ هستند».

او افزود: «کود اوره، رافینیک، پارازایلین، میعانات گازی، نفتا، گوگرد و آمونیاک از دیگر محصولاتی بودند که بیشترین صادرات را از استان بوشهر داشتند».

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: «سال ۱۴۰۰ میزان ۵۲۹ هزار تن کالا به ارزش یک هزار و ۴۸۸ میلیون دلار از گمرکات این استان وارد کشور شد که نسبت به سال پیش از آن از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است».

رجایی ادامه داد: «بیشترین واردات استان بوشهر از کشورهای چین با ۷۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴۵۸ میلیون دلار و هند با ۷۲ میلیون دلار بوده است».

وی خاطر نشان کرد: «کشورهای فیلیپین، تایلند، آلمان، ترکیه، کره، ژاپن و روسیه دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات از آنها به بوشهر صورت گرفته است».

رجایی گفت: «انواع پارچه، ماژول ال ای دی، انواع دستگاه‌های پخت و پز رستورانی، چای، لوازم و قطعات یدکی خودرو سواری و موتور سیکلت، انواع لاستیک، بولبرینگ، برنج و موز بیشترین واردات را به گمرکات استان بوشهر داشته‌اند».

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: «بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیر ساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2522