علت عودت کمتر از ۵ درصد صادرات فلفل و سیب زمینی صادراتی ایران به روسیه و ازبکستان تشریح شد

به گفته معاون وزیر صمت ایران، حجم قابل توجهی محصول کشاورزی صادر می شود و کمتر از ۵ درصد از این صادرات به کشور عودت داده می شوند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، روز شنبه، 11 دی، در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد جزئیات بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی، گفت: «اخباری که طی روز های گذشته در مورد عودت محصولات کشاورزی صادراتی منتشر شد بی انصافی بود، حجم قابل توجهی محصول کشاورزی صادر می‌شود و کمتر از ۵ درصد از این صادرات به کشور عودت می‌خورد، به عنوان مثال ۳۰۰ هزار تن سیب صادر می‌شود و دو هزار تن برگشت می‌خورد».

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: «قرنطینه باید جلوی این اتفاق را بگیرد. شاید از ۱۰۰ کانتینری که صادر می‌شود ۲ کانتینر از دست قرنطینه در برود؛ به عنوان مثال می‌توان به صادرات فلفل دلمه‌ ای اشاره کرد. باید وضعیت فلفل دلمه‌ ای را از مقصد تولید مدیریت کنیم. در این فرایند هیچ ایرادی در مورد سموم و کود وارد نشده بود بلکه استاندارد های روسیه با ایران متفاوت است. استاندارد های روسیه بر پایه گوست است. این استاندارد باید ترجمه و تطبیق داده می‌شد؛ مثلاً این سموم مواد افزودنی را نمی‌پذیریم و این فاکتورها را داریم».

وی ادامه داد: «در اینجا باید تولید کننده به این مسائل توجه کند. اینکه تولید کننده بگوید من شیوه تولید خود را دارم درست نیست و نتیجه همین عودت خوردن محصولات صادراتی است».

معاون وزیر صمت افزود: «در کل دنیا این اتفاق می‌افتد؛ عودت خوردن برنج‌ های هندی، عودت خوردن ذرت‌ های برزیلی و … از این دست مثالهاست. اخبار انهدام محصولات کشاورزی در کشور های عربی را بررسی کنید که چه حجم‌ های زیادی کالا منهدم می‌شود».

او با بیان اینکه فرهنگ ما باید صادراتی شود، اظهار کرد: «یکی از عمده مشکلات ما در حوزه تجارت نداشتن فرهنگ صادراتی است. وقتی یک کانتینر عودت می‌خورد در بوق و کرنا می‌کنند و محصول ایرانی را بی کیفیت نشان می‌دهند. مگر در این ۴ ماه سموم و کود زیاد شده است؟ در ایران گلخانه‌ های هیدروپونیک داریم که با نرم افزار تأمین مواد اولیه و آب محصول را مدیریت می‌کنند اما به جای بُلد کردن این مسائل عودت خوردن‌ ها بُلد می‌شود. در این زمان نیز بقیه کشور ها رسانه ها را بررسی می‌کنند و سختگیری نسبت به محصولات ایرانی افزایش می‌یابد. در واقع موج رسانه‌ ای موجب سخت گیری کشور ها می‌شود».

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «همین الان در مرز های روسیه پول می‌گیرند و کالای بی کیفیت اسرائیل و ترکیه را وارد این کشور می‌کنند. ولی چون موج رسانه‌ ای در آن خصوص ایجاد نشده مردم آن کشور ها حساس نیستند».

وی در مورد عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه نیز گفت: «در حوزه فلفل دلمه‌ ای کم کاری از سوی وزارت بهداشت روی داد، زیرا سفیر ما در روسیه طی ۹ ماه گذشته ۴۸ بار به مسئولان کشور نامه فرستاده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است».

پیمان پاک افزود: «بنابراین کم کاری قطعاً بوده اما ایجاد موج رسانه‌ ای درست نیست. در این ۴۸ مکاتبه‌ ای که سفیر ما انجام داده اصلاً عنوان نشده که محصول ایرانی سم دارد بلکه گفته اطلاعات بدهید محصولات را رجیستر کنیم».

معاون وزیر صمت با اشاره به رجیستر شدن کالا ها در گمرک چین، گفت: «کل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی باید در گمرک چین رجیستر می‌شد زیرا از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی اطلاعات هر کسی رجیستر نباشد کالایش برگشت می‌خورد».

پیمان پاک اظهار کرد: «اگر چه وظیفه سایر دستگاه‌ ها بود اما من همکاران سازمان توسعه تجارت را ملزم به انجام این کار کردم تا مساله عودت پیش نیاید و رسانه‌ ها اعلام کنند که «کالا های ما توسط چین هم برگشته داده شد». آخرین مجموعه سازمان غذا و دارو و قرنطینه بود که این کار را انجام داد و بهانه آنها برای عدم انجام نیز نبود مترجم چینی بود. به هر حال سازمان توسعه تجارت طی یک ماه گذشته این کار را انجام داد و کالا های ما به راحتی به چین صادر می‌شوند».

او افزود: «این مساله به مسمومیت و مواد مورد استفاده در محصولات کشاورزی ارتباطی نداشت بلکه یک چهار چوب قانونی مبنی بر درج اطلاعات بود که اگر درج نمی‌شد صحبت می‌شد که مواد غذایی ما آلوده بوده است».

پیمان پاک گفت: «البته این مسائل ارتباطی به کیفیت محصول ندارد؛ قطعاً کیفیت محصول باید اصلاح شود و این کیفیت پایدار باشد».

وی در مورد بازگشت بار سیب زمینی از کشور ازبکستان گفت: «بر اساس قانون انتزاع وزارت جهاد کشاورزی مسئول حوزه محصولات کشاورزی است اما چون هنوز بین المللی نشده‌ اند سازمان توسعه تجارت به این وزارتخانه کمک می‌کند. چندی پیش مسئولان وزارت کشاورزی ازبکستان به ایران آمدند و ما برنامه ریزی کردیم و حجم قابل توجهی بار سیب زمینی به ازبکستان صادر شد و تعدادی کانتنیر بازگشت خورد».

معاون وزیر صمت تصریح کرد: «علت بازگشت سیب زمینی نیز این بود که برای بازار ازبکستان تولید نشده بود؛ به این معنا که تولید کننده همان باری را که برای عراق تولید کرده بود برای ازبکستان فرستاده بود در حالی که استاندارد های این دو کشور کاملاً با هم متفاوت است».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1944