بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در خصوص از سرگیری غنی سازی 20% اورانیوم در ایران

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص از سرگیری غنی سازی 20% اورانیوم در سایت فردو ایران با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که این موضوع به پیمان پادمان ارتباطی ندارد و از این جهت ادعای نسبت به جمهوری اسلامی ایران وارد نیست.
به گزارش وستی پرس، 

در بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه که در سایت رسمی آن منتشر شده است آمده است: بدقت وضعیت مربوط به فعالیت های طرف ایرانی در تاسیسات فردو در زمینه از سرگیری غنی سازی اورانیوم تا 20% را پیگیری می کنیم. تاکید می کنیم که تمام اطلاعات تایید شده در این مورد از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می شود. بازرسین بطور دائم اقدامات تهران را مونیتورینگ می کنند و تهران از قبل آژانس را در جریان برنامه های مربوطه گذاشته بود و با رعایت تمامی موارد ذکر شده در پادمان شفایت لازم را دارد.

این مسئله ارتباطی به رعایت تعهدات ایران در چارچوب توافقنامه جامع پادمان و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ندارد. از این نظر هیچ ادعای نسبت به طرف ایرانی وارد نیست. کل مواد غنی شده تا 20 % تحت کنترل آژانس قرار دارد. آژانس هیچ موردی در خصوص استفاده این مواد در اهدافی که مغایر با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای باشد را ثبت نکرده است. در عین حال از سرگیری غنی سازی اورانیوم تا 20% انحراف از توافقاتی است که در برجام ذکر شده اند.

طی سال های اخیر جامعه بین الملل بطور آشکار به این درک رسیده است که علت اصلی این انحرافات نقض فاحش سیستماتیک تعهدات بین المللی توسط ایالات متحده آمریکا است که علی رغم ماده 25 منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نمی کند و آگاهانه برای اجرای آن توسط دیگر کشورها مانع تراشی می کند. مجددا یادآوری می کنیم که طرح برجام در خصوص تغییر کاربری فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار مدت هاست تحت هدف تحریم های واشنگتن قرار دارد که کاملا غیرقابل قبول است.

اظهارات مرتب مقامات ایران در خصوص آمادگی برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک با رعایت توازن دقیق منافع که مبنای توافقات را در سال 2015  تشکیل می داد، قابل تقدیر است. اما واقعیت چنین است که برای اینکه مجددا فردو به وضعیت مطابق برجام برگردد نیاز به تلاش ها و هزینه های مضاعف است. این موضوع برای ادامه فعالیت ها در زمینه تغییر کاربری این تاسیسات که بخش لاینفک "توافق هسته ای" است، اهمیت اساسی دارد.

طی نشست وزیران امورخارجه مورخ 1 دی ماه طرف روسی بارها تاکید کرد که نسخه های مربوط به بهبود وضعیت پیرامون برجام در داخل خود آن قرار دارد و آن مسیر هم عبارت است از اجرای مداوم توافقات توسط تمامی کشورهایی که آنها را تهیه و منعقد کرده اند. در بیانینه مشترک اجماعی، خط مشی حرکت رو به جلو مشخص شده بود. همه کشورهای عضو برجام من جمله ایران از ضرورت مقابله جدی با چالش های باقی مانده بر  سر راه اجرای برجام سخن گفتند و بر لزوم وادار کردن آمریکا به پرهیز فوری از خط مشی تخریبی و اجرای بی قید و شرط تعهدات در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند. هر موقع این امر اتفاق افتاد تهران باید آمادگی پاسخ متقابل را داشته باشد. معتقد هستیم که تمام انرژی موجود را باید برای رسیدن به این امر سوق دهیم و بطور جمعی و هماهنگ برای رفع مشکلات بوجود آمده، بدون ایجاد مشکلات جدید، تلاش کنیم.

شناسه: 18