وزیر کشور: صادرات غیرنفتی تا ۷۰ میلیارد دلار قابل افزایش است

وزیر کشور میزان صادرات غیرنفتی را حدود ۵۰ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: به اذعان متخصصان و کارشناسان ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات را داریم که در گام اول این میزان قابلیت افزایش تا ۷۰ میلیارد دلار را دارد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از فارس، احمد وحیدی در نشست بررسی موانع و چالش های حوزه صادرات غیرنفتی که با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت و جمعی از استانداران و صادرکنندگان برگزار شد، اظهار داشت: بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم اما ظرفیت کشور برای صادرات غیرنفتی به اذعان متخصصان و کارشناسان ۱۰۰ میلیارد دلار است و در گام اول می توانیم تا ۷۰ میلیارد دلار این صادرات را افزایش دهیم.

بر اساس اعلام گمرک ایران، در ۵ ماه سال جاری ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. این میزان صادرات کالاهای غیرنفتی که به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید تجارت چمدانی بوده از حیث ارزش ۸.۵۵ درصد کاهش و به لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخیرا نشستی با حضور وزیر کشور و ۱۰ نفر از استانداران و فعالان با موضوع صادرات غیرنفتی برگزار شد. موضوع اصلی این نشست به گفته وحیدی این بوده که ما چگونه صادرات غیرنفتی را ارتقا دهیم.

وحیدی در ادامه ضمن اشاره به این جلسه گفت: در این جلسه بحث ما این بود که از ظرفیت استان ها استفاده بیشتری کنیم و در هر کدام از استان ها که صادرات غیرنفتی داریم با محوریت استاندار می توان به رفع موانع این صادرات کمک کنیم به همین دلیل این جلسه با حضور استانداران برگزار شد. در این جلسه از استانداران خواسته شد که مسئول کنترل تراز ارزی استان ها باشند تا استان بتوانند در مقابل صادرات، ارز وارداتی مورد نیاز خود را تامین کنند. زنجیره ارزش راهبردی که قبلا به استانداران اعلام شده با صادرات تکمیل می شود و این موضوع ارز آوری را تقویت می کند. 

وحیدی با بیان اینکه جلسه بعدی در وزارت صمت برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که پیشنهادات گسترده تر و قوی تری در این خصوص داشته باشیم و  در سالی که به نام «رشد تولید و مهار تورم» نامگذاری شده بتوانیم صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: باید بازارهای صادراتی و بازار هدف را مدنظر داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت استان ها بتوانیم در کمک به صادرات غیر نفتی گام های بهتری  برداریم.

برای افزایش صادرات غیرنفتی دانش‌بنیان‌ها را با شرکت‌های معدنی هماهنگ می‌کنیم

وزیر صمت نیز در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات تجارت مرزی عنوان کرد: کشور ما در موضوع تجارت مشکلاتی دارد و البته پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگی نیز حاصل شده است و می توانیم مشکلات جدید را حل  کنیم.

عباس علی‌آبادی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم صادرات غیرنفتی کالاهای تمام‌شده بیش از پیش انجام شود و ارزش افزوده بیشتری در بر داشته باشد.

وی یادآورشد: همچنین می‌کوشیم شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌های بزرگ معدنی هماهنگ شده و در این زمینه عمق ارزش‌آفرینی را افزایش دهیم.

شناسه: 4055