روزهای خوش تجارت مازندران با صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

تجار و بازرگانان مازندران با تلاش و همراهی مسوولان دولت سیزدهم برای تصاحب بازار واردات چند میلیارد دلاری محصولات کشاورزی با اتخاذ سیاست های تجاری به روز و کاربردی در تلاش هستند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، بعد از سفر سه روزه مدیران ارشد استان مازندران به همراه تجار و بازرگانان بخش خصوصی به روسیه که اواخر تیر ماه امسال انجام شد اکنون عملیاتی شدن دستاوردها و مصوبات این سفر در دستور کار مسوولان استان قرار گرفته است.

به طوری که سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در اولین جلسه بررسی مصوبات سفر به روسیه که در ۱۹ مرداد ماه برگزار شد، گفت: برای تصاحب بازار مصرف ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه در شرایط کنونی مازندران در بهترین زمان تاریخی خود قرار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت سیاسی و دیپلماسی منطقه‌ای موجود که به راه افتاد، تصاحب بازار روسیه برای تجار مازندران یک فرصت بی نظیر است.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: در شرایط کنونی بازرگانان و تجار ما باید با بکارگیری تمامی ظرفیت موجود جهت کسب درصد بیشتری از بازار روسیه تلاش کنند.

وی افزود : برای تصاحب بازار روسیه بواسطه ظرفیت‌های مختلفی که در مازندران موجود است اعم از گل و گیاه، مرکبات، برنج، کیوی و دیگر محصولات از یک طرف و ظرفیت گردشگری مازندران از طرف دیگر باید تلاش کنیم.

حسینی پور بیان داشت: با فعالیت سه بندر مهم امیرآباد بهشهر، بندر نوشهر و فریدونکنار که آماده رونق تجارت با روسیه هستند این امر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

در همین رابطه مازندران در زمینه مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

این استان با دارا بودن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود و بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

همچنین در حوزه تولید کیوی به عنوان یکی از محصولات مورد اشاره برای صادرات از مازندران به روسیه می توان گفت که باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه شروع می شود و طی یک ماه ادامه دارد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

شناسه: 3944