مجوز ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) در استان اصفهان صادر شد

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، در ششمین نشست ستاد مراکز لُجستیک وزارت راه و شهرسازی، موافقت اصولی نخستین دهکده لجستیک (بندر خشک) کشور در اصفهان، با پیش بینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت دولت اخذ شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، روز چهارشنبه، 28 دی، در نشست ستاد مراکز لُجستیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: «موافقت اصولی نخستین دهکده لجستیک (بندر خشک) کشور در اصفهان، با پیش بینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت دولت اخذ شد».

وی افزود: «بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۲ احداث و بهره‌برداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) به استان اصفهان واگذار شد ولی از آن زمان با وجود پیگیری‌های مختلف نتیجه‌ عملیاتی حاصل نشده بود».

وی اظهار داشت: «نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور به ویژه قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و ترانزیت بین المللی شامل زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریتی جدید استان، ایجاد این دهکده به عنوان یکی از پیشران‌های مهم توسعه اقتصادی استان، در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های متعدد و فشرده در یکسال گذشته، در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با احداث و بهره‌برداری دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان موافقت شد».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: «با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، هم اینک این استان به عنوان یکی از بزرگترین هاب‌های حمل و نقلی کشور محسوب می شود بطوری که حجم بار این استان در حوزه حمل و نقل زمینی بالغ بر ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز بالغ بر ۱۰ میلیون تن در سال است».

نقش بیان داشت: «مقرر شده، دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود؛ این طرح در سطح ملی مصوب شده است».

وی خاطر نشان کرد: «تحقیقات میدانی و مکان یابی پروژه دهکده لجستیک در سطح استان توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در سال‌های گذشته انجام شد و پس از انجام مراحل تحقیقاتی طرح این دهکده ، در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامه ریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی و مورد تایید و تصویب قرار گرفت».

وی خاطر نشان کرد: «در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیست بوم کسب و کار استان اصفهان تحت نظر شورای سیاست گذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: «تلاش می‌شود در فاز نخست پروژه تمامی امکانات و خدمات زیربنایی از جمله خدمات لجستیک پایه شامل تاسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابه جایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانه‌ها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکت‌ها و بهره برداران، صنایع بسته بندی، مجموعه تعمیرگاه‌ها و خدمات خودرویی، محوطه‌های باربری های خرد و نیز کلیه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود».

وی ادامه داد: «اکنون با کسب موافقت اصولی این طرح پس از ۱۰ سال می‌توانیم آغاز شروع به کار پروژه مهم دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان را اعلام کنیم».

گفتنی است، بندر خشک، یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به‌ طور مستقیم توسط جاده یا راه‌ آهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است.

شناسه: 3860