محصولات کشاورزی و دامی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شد

به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، محصولات کشاورزی و دامی به ارزش ۵۴۳.۶ میلیون دلار طی نیمه نخست امسال به کشورهای دیگر صادر شده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، حمید جنتی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، روز شنبه، ۳۰ مهر، در گفت و گو با ایرنا گفت: «محصولات کشاورزی و دامی به ارزش ۵۴۳.۶ میلیون دلار طی نیمه نخست امسال به کشورهای دیگر صادر شده است».

وی افزود: «این میزان درآمد ارزی بدنبال صادرات ۹۷۳ هزار و ۸۹۸ تن محصولات دامی و کشاورزی از استان خراسان رضوی طی این مدت حاصل شده است».

وی ادامه داد: «۱۸۵.۴ میلیون دلار از محصولات صادر شده به وزن ۱۶۵ هزار و ۸۵۵ تن مربوط به بخش کشاورزی و بقیه محصولات صادراتی در بخش دامی از استان خراسان رضوی صورت گرفته است».

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: «میزان صادرات محصول راهبردی زعفران طی نیمه نخست امسال ۵۳.۵ میلیون دلار و به وزن ۴۵.۸ تن، پسته به ارزش ۱۸.۳ میلیون دلار و سیب تازه به ۱۲.۷ میلیون دلار و به میزان ۳۹ هزار و ۵۵۹ تن به ترتیب بیشترین ارزش صادرات را در بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص دادند».

جنتی گفت: «کشمش، گیاهان دارویی، دوغ، شیر، خامه، شیر خشک صنعتی، محصولات لبنی و غیره از دیگر اقلام مهم صادراتی استان خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال است».

بیش از ۳۳۸ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. همچنین ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۱۸.۳ درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. درآمد سالانه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال است.

همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است که این ظرفیت رتبه‌های اول تا سوم تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور را در این استان فراهم آورده است. این بخش در خراسان رضوی سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و بر این اساس ۱۸.۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی قرار دارد.

شناسه: 3543