۱۳۴ میلیون دلار کالا از استان کردستان صادر شد

به گفته رئیس سازمان صمت استان کردستان، صادرات این استان در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۳۴ میلیون دلار کالا بوده که بنا به دلایلی شاهد کاهش صادرات بوده‌ایم.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از تسنیم، بختیار خلیقی رئیس ســازمــان صــمـــت استان کـــــردســـتان، روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان کردستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، به ارائه گزارش سه ماهه تجارت خارجی از مرزهای استان پرداخت و‌ اظهار داشت: «جمع کل صادرات کشور در طول سه ماهه سال جاری 13 میلیارد دلار بوده که از لحاظ ارزشی 21 درصد رشد و از لحاظ وزنی 9 درصد کاهش داشته است».

وی با بیان اینکه عمده صادرات به کشورهای چین، عراق، هند، امارات و ترکیه صادر شده است، افزود: «چین با 32 درصد سهم ارزشی با مبلغ 4 میلیارد و 214 میلیون دلار بیشترین سهم صادرات کشور ایران را به خود اختصاص داده و میزان تحقق اهداف کمی در بخش صادرات کشور 105 درصد است».

رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز در این جلسه به میزان صادرات کالا از مرزهای استان اشاره کرد و افزود: «صادرات استان کردستان در 4 ماهه نخست سال جاری از گمرک سیران‌ بند بانه، سنندج و باشماق مریوان 134 میلیون دلار بوده که بنا به دلایلی شاهد کاهش صادرات در این مرزها بوده‌ایم، بیشترین سهم صادرات ما مربوط به مرز باشماق مریوان با 73 درصد است».

او با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در استان کردستان 367 دلار است که 15 درصد کاهش نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: «میزان تحقق اهداف کمی در بخش صادرات استان 134 میلیون دلار بوده که 68 درصد آن تحقق یافته و امیدواریم در شش ماهه دوم سال جاری نیز شاهد خیزش صادراتی در مرزهای کردستان باشیم و سهم صادرات را به 588 میلیون دلار برسانیم».

خلیقی به واردات کشور در طول سه ماهه نخست سال جاری اشاره و بیان کرد: «در بحث واردات کشور 12 میلیون دلار واردات داشتیم که از لحاظ  ارزشی 15 درصد رشد و از لحاظ وزنی 9 درصد کاهش داشتیم، پنج کشور امارات، چین، عراق، ترکیه، هند و آلمان وارد کننده کالا به کشور بوده‌اند که امارات با 3.4 دهم میلیارد دلار بیشترین سهم واردات کالا به کشور را به خود اختصاص داده است».

وی واردات استان کردستان در طول 4 ماهه نخست سال‌جاری را 11.5 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: «این میزان از لحاظ ارزشی 9 درصد کاهش و به لحاظ وزنی یک‌ درصد رشد داشته است. متوسط هر تن کالای وارداتی به استان یک هزار و 453 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش و سهم استان از کل واردات کشور از لحاظ ارزشی 7 صدم درصد است».

رئیس سازمان صمت استان کردستان با بیان اینکه مرز باشماق مریوان دومین مرز ترانزیتی کشور محسوب شده و از لحاظ صادرات، واردات و ترانزیت بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: «حجم ارزش دلاری به تفکیک داخلی مبدا، تفکیک خارحی مقصد و تزانزیتی آن بالغ بر یک میلیارد و 582 میلیون دلار است».

او مجموع مبادلات تجارت خارجی استان را یک میلیارد و‌ 870 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: «در بخش صادرات گمرکات 134 میلیون دلار، سایر مرزها 142 میلیون دلار، واردات 11.5 میلیون دلار و‌ ترانزیت 1.5 میلیارد دلار بوده که از مرزهای استان انجام گرفته است».

رئیس سازمان صمت استان کردستان به دلایل کاهش صادرات اشاره کرد و‌ گفت: «عمده‌ترین مشکل در کاهش صادرات شیوع ویروس کرونا و‌ وضع محدودیت‌ها و‌ ممنوعیت‌های مقطعی و فصلی برخی محصولات کشاورزی از طرف کشور عراق بوده که مشکلاتی را برای بازرگانان ایجاد کرده است. همچنین الزام به رفع تعهد ارزی و مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات، تعدادی از واحدهای تولیدی متقاضی واردات از ورود موقت کالا هستند به طوری‌ که از 978 واحد صنعتی، 350 با کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند که باید آنها را به ظرفیت واقعی خود برسانیم‌ و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2965