واحد تولید گیاهان دارویی کنگاور سالانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز آوری دارد

فرماندار کنگاور از ارز آوری ۱۵۰ میلیون دلاری یک واحد اقتصادی گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، فرزاد الماسی فرماندار کنگاور، روز پنجشنبه، 9 دی، در حاشیه بازدید از یک واحد بوجاری گیاهان دارویی در گفتگو با ایرنا، از ارز آوری ۱۵۰ میلیون دلاری یک واحد اقتصادی گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد و گفت: «یکی از اولویت‌‌های اصلی شهرستان در سال جاری حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور و پویا است».

وی اظهار داشت: «کارخانه بوجاری گیاهان دارویی «گشنیز» کنگاور در سال گذشته توانسته هشت هزار و ۵۰۰ تن از کل صادرات گشنیز کشور که ۲۳ هزار تن بوده را به خود اختصاص دهد».

او ادامه داد: «بیشتر محصولات این کارخانه به کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و امارات صادر می شود».

فرماندار کنگاور با بیان اینکه افزایش صادرات و واردات اقتصادی شهرستان با کشورهای پیرامون از برنامه‌های اولویت دار است، افزود: «مدیریت شهرستان از برنامه‌های بخش خصوصی در راستای افزایش تولید و صادرات حمایت می کند».

خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه‌های آن محتوی لیپیدها، آلبومین‌ها، تانن‌ها، پکتین، قندها و ویتامین ث است. از این گیاه به صورت خالص یا مخلوط اشتها آور، باد شکن و هضم کننده به شکل جوشانده استفاده می شود.

این جوشانده‌ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می شود.

کاهش کلسترول خون و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم از دیگر اثرات گیاه گشنیز است و از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی استفاده می شود.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1939