رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران: تحریم ها عامل بازدارنده برای محققان ایرانی نبوده است 

به گفته رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران، تحریم ها عامل بازدارنده برای محققان ایرانی نبوده است و با بومی سازی این محصول فناورانه و با استفاده از توانمندی های داخلی، توانستیم ظرفیت مجموعه را در زمان کوتاهی افزایش دهیم.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا رحیمی رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران، روز شنبه، ۴ دی، در خصوص واکسن های تولیدی پاستوکووک که تا پاییز امسال به بیش از ۱۰ میلیون دز رسید و از این تعداد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دز در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گرفت و در مراکز بهداشتی تزریق شد و همچنین در خصوص اینکه مجموع واکسن های پاستوکووک تحویلی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در زمستان امسال به حدود ۱۳ میلیون دز می‌رسد در مصاحبه با ایرنا گفت: «همکاران ما با تمام وجود تلاش کردند تا این محصول در دسترس هموطنان قرار گیرد. به عبارتی پاستوکووک در کوتاه ترین زمان به بازار عرضه و به مردم تزریق شود».

رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه با استفاده از بهره گیری ظرفیت های قبلی، امکان سنجی ها انجام شد تا به این هدف مهم دست پیدا کنیم، تاکید کرد: «زیرساخت های موجود ما با ساخت واکسن کرونا سنخیت لازم را داشت و در نهایت این کار محقق شد».

وی با اشاره به اینکه تحریم هم عامل بازدارنده برای محققان ما نبوده است، افزود: «با سعی محققان و درایت مسئولان این مجموعه توانستیم با بومی سازی این محصول فناورانه را به سرانجام برسانیم و با استفاده از توانمندی های داخلی، ظرفیت مجموعه را در زمان کوتاهی افزایش دهیم».

او ادامه داد: «با بهینه سازی امکانات موجود، تجهیزات تکمیلی مورد نیاز برای تولید صنعتی فراهم، نصب و راه اندازی شد و با تلاش همه کارکنان و محققان موفق به راه اندازی آن در مقیاس صنعتی شدیم».

گفتنی است، پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فاز های اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است.

این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به ایرانیان است.
دز تقویتی واکسن پاستوکووک یا دز سوم این واکسن در کوبا با عنوان «سوبرانا پلاس» و در ایران به عنوان «پاستوکووک پلاس» نامگذاری شده است.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1906