اهمیت احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به عنوان کریدوری مهم برای ارتباط ایران و ارمنستان

معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با اعلام برگزاری جلسات موثر با مقامات کشور ارمنستان از حل مشکلات وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران، خیر الله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، روز سه شنبه، 13 مهر، با اعلام دیدار موفقیت آمیز با مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونین وی گفت: «در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز دوشنبه، 12 مهر، دیدار های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون‌ ها و حمل بار و مسافران ایرانی به سمت این کشور شد برگزار شد و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل گرفته شد».

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: «با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا رو سازی جاده جایگزینی (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد. همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد. همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال - جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است».

او با اشاره به اینکه قطعه ۴ کریدور شمال - جنوب در خاک ارمنستان که حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به ۵ سال زمان نیاز دارد، توضیح داد: «برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یکسال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌ سازی شود».

خادمی گفت: «با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد. اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود. دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یکماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد. همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد».

وی تاکید کرد: «کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد. خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است. قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم‌ گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد. امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌ های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1646