https://vastipress.ir/fa/news/3922

شناسه خبر: 3922
1401-12-12 18:02

زیرساخت لازم برای افزایش تعامل اقتصادی کشور ایران و هند فراهم است

به گفته رایزن اقتصادی سفارت هند در ایران، زیرساخت‌های لازم برای افزایش تعامل و همکاری اقتصادی کشور ایران و هندوستان فراهم است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، کوتام واهی، رایزن اقتصادی سفارت هند در ایران، عصر سه‌شنبه، ۹ اسفند، در نشست مشترک فعالان اقتصادی و اعضای اتاق اراک، گفت: «زیرساخت‌های لازم برای افزایش تعامل و همکاری اقتصادی کشور ایران و هندوستان فراهم است».

وی افزود: «ملت ایران و هندوستان روابط عمیق و دیرینه‌ای به‌ویژه در زمینه فرهنگ و تمدن دارند و در خصوص روابط و موضوعات سیاسی نیز دارای روابط حسنه هستند».

رایزن اقتصادی سفارت هند در ایران با اشاره به دیدار نخست وزیر این کشور با آیت الله رئیسی در نشست شانگ‌های در سال گذشته، اظهار داشت: «علیرغم توانمندی و ظرفیت‌های بالای ۲ کشور، سطح ارتباطات کم است و امید است از این زمینه‌ها و دورنمای بسیار مناسب برای تقویت همکاری اقتصادی میان ۲ کشور بیشترین بهره‌گیری را داشت که منافع مردم ۲ کشور نیز مدنظر قرار گیرد».

واهی ادامه داد: «در سال‌های اخیر تجارت میان ۲ کشور محدود بوده که امید است سطح تجارت هندوستان با ایران به سطح امارات متحده عربی و ترکیه برسد چرا که زمینه های بسیار فراوانی وجود دارد و می‌توانیم شرکای تجاری خوبی باشیم و میزان مبادلات اقتصادی را افزایش دهیم».

وی تاکید کرد: «می‌توان‌ گفت، روابط تجاری دو کشور تنها در محصولات کشاورزی نیست و باید در محصولات مهندسی و فناورانه هم روابطی داشته باشیم و در این راستا از تجارب هم بیاموزیم و آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا ۲ کشور به رشد و بالندگی دست پیدا کنند».

رایزن اقتصادی سفارت هند در ایران بیان داشت : «۲ کشور ایران و هند می‌توانند در بحث انتقال فناوری سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند و تنها بازار مصرفی مدنظر نباشد».

واهی با اشاره به بازدیدهایی که روز جاری از واحدهای صنعتی و اقتصادی استان مرکزی داشت، گفت: «بازدیدها بسیار رضایت بخش بود و سطح‌ شرکت‌ها به لحاظ تکنولوژیِ پیچیده و فناوری، بسیار بالا بود که به طور ویژه از تُجار اراکی می‌خواهم با هندوستان در حوزه ماشین آلات زیرمجموعه کشاورزی و فناوری اطلاعات تعامل و همکاری لازم را داشته باشند».

او خاطرنشان کرد: «با توجه به ظرفیت‌های استان مرکزی، سفارت هندوستان تمایل داشت اهداف خود را در این استان بررسی و زمینه تعامل و همکاری اقتصادی را تقویت کند و امید است فعالان اقتصادی استان مرکزی با سفارت هند در تماس باشند چرا که بدون تردید آمادگی لازم برای افزایش مبادلات تجاری وجود دارد».

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست بیان داشت: «هند دارای یک هفتم جمعیت جهان و از کشورهای توسعه یافته است که هر روز رشد، پیشرفت و توسعه اقتصادی را گسترش می‌دهد و در بسیاری زمینه ها با دیگر کشورها رقابت می کند.

«ناصر بیکی» افزود: کشور هند بزرگ ترین تولید کننده سنگ‌های قیمتی جهان و بزرگ‌ترین وارد کننده و صادر کننده در این زمینه است و در زمینه پتروشیمی، فولاد و محصولات کشاورزی نیز بسیار ظرفیت دارد».

وی با اشاره به اینکه میزان مبادلات تجاری کشور با هند بسیار ضعیف است، گفت: «این نخستین سفر رایزن اقتصادی سفارت هند به استان مرکزی است و امید است روابط و مبادلات تجاری میان ۲ کشور افزایش یابد».

وی ادامه داد: «عمده کالاهای صادرات شامل شمش، آلومینیوم پروفیل، آهن، گاز مایع، سازه های فلزی، الیاف پلی استر، کاشی و مواد غذایی بوده است».

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک عمده کالاهای وارداتی به استان مرکزی را شمش، مولدهای برق، دانه آفتابگردان، بادام زمینی، سیلیکون، انواع ژلانتین خوراکی و ورق فولادی عنوان کرد.

بیکی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ارزش کالای صادراتی ایران به هند یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار بوده است گفت: «سهم صادرات استان مرکزی به کشور هند بسیار کم است و رضایت بخش نیست و امید است میزان روابط تجاری را افزایش دهیم».

او افزود: «میزان واردات کشور از هند در این بازه زمانی، ۹ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار بود که میزان صادرات استان مرکزی در ۱۰ ماهه امسال به هند ۲ میلیون و ۸۷۳ هزار دلار و میزان واردات در این استان بیش از ۱۰ برابر صادرات معادل ۲۶ میلیون و ۳۷۴ هزار دلار بوده است».

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک تاکید کرد: «در شرایط تحریم چنانچه میان صادرات و واردات، تعادل ایجاد شود نیاز به انتقال پول نیست».

بیکی عنوان کرد: «کشور هند پنجمین کشور شریک تجاری ایران و هجدهمین شریک تجاری استان مرکزی است که میزان صادرات استان مرکزی به کشور هند در ۱۰ ماهه امسال ۳۹ صدم درصد بوده است که با وجود مبادلات تجاری بالای استان به سایر کشورها، سهم کشور هند ناچیز است».

وی گفت: «کشور هند در بحث دارو و واکسن ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه در استان مرکزی، شرکت‌های داروسازی فعالی وجود دارد، می‌توان در این زمینه مبادلات تجاری را گسترش داد».

بیکی خاطرنشان کرد: «برای توسعه اقتصادی نیاز به تقویت اقتصاد بین الملل است و انتظار می رود که در شرایط کنونی، روابط تجاری را تقویت کنیم».