https://vastipress.ir/fa/news/3921

شناسه خبر: 3921
1401-12-12 16:31

کوشش تبار: استفاده از ظرفیت دریای خزر برای ترانزیت کالاهای روسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور ،یکی از راهبردهای اساسی، استفاده از ظرفیت دریای خزر برای ترانزیت کالاهای روسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محسن کوشش تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در پنجمین نشست وبیناری کارگروه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه که با حضور دیمیتری وولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، روز سه شنبه، ۹ اسفند برگزار شد، گفت: «تلاش دولت سیزدهم بر این است که با تکیه بر دیپلماسی اقتصادی، مناسبات اقتصادی را با کشورهای همسایه تقویت بخشد».

او به بیان ظرفیت های تجاری و مبادلاتی دو کشور پرداخت و گفت: «باید از فرصت برگزاری این نشست مشترک برای بهبود و تقویت همکاری ها و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور استفاده لازم بعمل آوریم».

کوشش تبار با اشاره به عزم دو کشور برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری، ادامه داد: «خوشبختانه شاهد گسترش و تعمیق روابط دو کشور هستیم و انگیزه خوبی میان دو طرف‌ برای ارتقای سرمایه گذاری و همکاری مشترک وجود دارد».

وی به خواهر خواندگی دو استان اصفهان و سن پترزبورگ اشاره و اضافه کرد: «این الگوی همکاری باید در سایر استان های دو کشور هم تسری یابد».

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور با بیان اینکه روسیه علاقه مندی بالایی نسبت به تامین مواد غذایی از ایران دارد، گفت: «در این زمینه پیشنهادهای متنوعی وجود دارد که بتوانند فعالیت و ارسال کالا را افزایش دهند».

کوشش‌تبار در بخش دیگری از صحبت های خود بر ضرورت شناسایی فرصت های مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: «یکی از راهبردهای اساسی، استفاده از ظرفیت دریای خزر برای ترانزیت کالاهای روسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان است».

وی در همین خصوص به فعال سازی هر چه قوی تر گذرگاه‌های ارتباطی همچون گذرگاه شمال- جنوب برای تقویت مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد.

معاون وزیر کشور همچنین اظهار کرد: «از دیگر راهبردهای عملیاتی برای تقویت مناسبات تجاری، تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی و فعال سازی تجار و بازرگانان دو کشور است».

او با بیان اینکه لازم است بازار بزرگ ایران و روسیه در اختیار تجار دو کشور باشد، افزود: «در حوزه مصرف داخلی، ترانزیت و صادرات مجدد به کشورهای همسایه، همکاری ایران و روسیه می تواند به بهترین نحو در راستای منافع دو کشور و ارتقای سطح رفاه و امنیت منطقه نقش ایفا کند».

معاون اقتصادی وزیر کشور یادآور شد: «از ابزارهای تقویت دیپلماسی اقتصادی دو کشور، کارگروه همکاری های منطقه‌ای و استانی است که امروز شاهد برگزاری پنجمین دور آن هستیم».

کوشش تبار در ادامه این نشست وبیناری با معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه از آمادگی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران برای تبادل هیات های تجاری و ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی سخن گفت و تصریح کرد: «همکاری با کشورهای همسایه نقش موثری در ارتقای ثبات و امنیت منطقه ای دارد».

وی با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راه آینده روابط اقتصادی استان های دو کشور برای تقویت بیش از پیش مناسبات اقتصادی افزود: «دامنه کالاهای صادراتی در حوزه های مختلف با توجه به مزیت نسبی استان های جمهوری اسلامی قابل افزایش است».

فعال سازی ظرفیت های گردشگری موضوع دیگر مورد اشاره کوشش تبار بود که گفت: «ایران کشوری چهار فصل است و این امر فرصت مهمی برای جذب گردشگران روسیه است».

کوشش تبار در ارتباط با قابل اجرا بودن تصمیمات اتخاذ شده هم گفت: «میزان پیشرفت مصوبات این نشست هر سه ماه رصد می شود و پیشنهاد داریم نشست‎‌ها هر ۶ ماه یک بار برگزار شود».

او ادامه داد: «کارگروه مشترک ایران و روسیه در قالب کمیسیون مشترک ایران و روسیه فعالیت می کند و کارگروه مستقر در وزارت کشور تلاش دارد با دیگر کارگروه های کمیسیون مشترک ارتباط دارد و به سهم خود به رفع موانع تجاری و اقتصادی کمک کند».

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور، اضافه کرد:‌ «تقویت ارتباطات و مناسبات تجاری با روسیه با هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلاری صادرات موضوعی است که تمام استان های کشور باید برای آن برنامه‌ریزی کنند».

کوشش‌تبار خاطرنشان کرد: «نقش آفرینی اصلی را اتاق های بازرگانی، بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صادر کنندگان دارند و نقش دولت صرفا تسهیل گری است».

در این نشست همچنین دیمیتری وولواچ معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه خواهان افزایش تجارت میان بخش خصوصی دو کشور شد و گفت: «روسیه علاقمند به سرمایه گذاری در ایران است».

وی بر شناسایی ظرفیت ها و فرصت های تجاری و اقتصادی دو کشور در قالب کارگروه همکاری تاکید کرد و یادآور شد: «کار مشترک اصفهان و سن پترزبورگ می تواند الگوی همکاری باشد».

معاون وزیر توسعه روسیه همچنین ایجاد کارخانجات مشترک را ظرفیت دیگری برای توسعه همکاری های اقتصادی دانست.