https://vastipress.ir/fa/news/3918

شناسه خبر: 3918
1401-12-11 17:43

مراودات تجاری خراسان رضوی با ۹ کشور توسعه یافت

به گفته رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، امسال مراودات تجاری این استان با ۹ کشور در آسیا و اروپا و آفریقا در قالب پذیرش یا اعزام هیات تجاری یا برگزاری نمایشگاه تقویت شده و توسعه یافته است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، محمدعلی امیرفخریان، رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، روز سه شنبه، ۹ اسفند، در گفت و گو با ایرنا، گفت: «امسال مراودات تجاری این استان با ۹ کشور در آسیا و اروپا و آفریقا در قالب پذیرش یا اعزام هیات تجاری یا برگزاری نمایشگاه تقویت شده و توسعه یافته است».

وی افزود: «مراودات اقتصادی با کشورهای مزبور در قالب پذیرش یا اعزام هیات تجاری به کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، افغانستان، ایتالیا، ترکمنستان، عراق، هندوستان و کنیا انجام گرفته است».

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: «امسال مراودات تجاری این استان با ۹ کشور در آسیا و اروپا و آفریقا در قالب پذیرش یا اعزام هیات تجاری یا برگزاری نمایشگاه تقویت شده و توسعه یافته است».

وی اضافه کرد: «همچنین امسال برای توسعه روابط تجاری ۱۰ همایش با کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و آفریقا تشکیل شده است تا تصمیمات جدید برای افزایش تبادلات کالاهایی چون مصالح ساختمانی، مواد شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین نقش نشان تجاری در توسعه مراودات اتخاذ شود».

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: «کشورهای هدف صادراتی اصلی این استان ۱۵ کشور همسایه به اضافه چین، لبنان و هندوستان هستند اما در کل این استان به ۹۰ کشور در کل جهان صادرات دارد».

امیرفخریان افزود: «در ۱۱ ماهه امسال ارزش کل صادرات کالا از خراسان رضوی یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش یافته است و دلیل اصلی کاهش صادرات، تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان بوده که در نیمه اول سال تاثیر زیادی بر میزان صادرات استان داشت».

وی اضافه کرد: «روند کاهش صادرات کالا از خراسان رضوی در ۶ ماهه دوم به شدت افزایش یافت به طوری که در ۱۱ ماهه به چهار درصد رسید اما در نیمه دوم سال صادرات کالا به افغانستان کاهش یافت و به منفی ۲۰ درصد رسید، وضعیت مبادلات با ترکمنستان تغییری نداشت، صادرات به تاجیکستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، روسیه، هلند، هند، آذربایجان، قطر و عمان یا بیش از هدف تعیین شده بود یا هدفگذاری مورد نظر محقق شده است».