https://vastipress.ir/fa/news/3903

شناسه خبر: 3903
1401-12-3 13:39

پوتین: روسیه کریدور شمال جنوب را گسترش میدهد

به گفته ولادیمیر پوتین، کریدور شمال جنوب امسال گسترش پیدا می‌کند و ناوگانی از شناورها برای ارتباط با پاکستان و ایران اختصاص خواهند یافت.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از راسیا ۲۴، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، روز سه شنبه، ۲ بهمن، در جریان سخنرانی سالانه برای مقام های ارشد و قانونگذاران این کشور، غرب را به ریاکاری متهم کرد و گفت: «ما آماده گفت‌وگوی سازنده با غرب و همکاری برای تهیه ساختار امنیتی مشترک بودیم».

پوتین افزود: «روسیه تمامی سعی خود را برای حل مسالمت آمیز مسئله دونباس انجام داد ولی وعده های سران کشورهای غربی دروغ بود. کشورهای غربی نیروهای ملی گرای اوکراینی را آموزش داده و به آنها سلاح می دادند. حتی پیش از آغاز عملیات ویژه روسیه، کی یف و غرب مذاکراتی در مورد تهیه تسلیحات داشتند».

وی دولت اوکراین را متهم کرد که قادر به حل مسئله دونباس نبود و تنها با زمان بازی می کرد و ترورهای سیاسی را در پیش گرفته بود. در نتیجه جمهوری های (خود خوانده) دانباس اعتقاد و انتظار داشتند تا روسیه نجاتشان دهد.

به گفته پوتین، هیچ کشوری به تعداد آمریکا پایگاه نظامی فرامرزی نداشته و این کشور صدها پایگاه در کشورهای دیگر در اختیار دارد.

پوتین گفت: «غرب بود که جنگ را برافروخت و روسیه از نیروی نظامی برای توقف جنگ استفاده کرد و نقشه اوکراین برای حمله به دونباس را نقش بر آب کرد».

به گفته رئیس جمهوری روسیه، این کشور در جنگ با مردم اوکراین که گروگان حکومت شان هستند، نیست و محال است که روسیه در صحنه نبرد شکست بخورد.

وی هدف سیاست ضدروسی غرب را آغاز جنگ در اروپا و حذف رقبا دانست و گفت: «روسیه پس از اتحاد با دونباس قوی‌تر شده است».

رئیس جمهوری روسیه گفت: «غرب تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار صرف کمک نظامی به اوکراین کرده است و جریان پول به این کشور متوقف نشده است». وی تحریم های ضد روسیه را ابزار غرب دانست و گفت: «هدف غرب آن است که مردم روسیه در عذاب باشند».

به گفته پوتین، غرب تلاش کرد تا جامعه روسیه را از درون دچار بی‌ثباتی کند ولی شکست خورد. وی افزود: «مسئولان ثبات اقتصاد را حفظ کرده و جلوی سقوط نظام مالی را گرفته اند. وی تاکید کرد که در سال گذشته تولیدات کشاورزی دوبرابر شده، بازار کار  بهبود یافته و نرخ بیکاری از ۴.۷ درصد پیش از همه گیری کرونا به ۳.۷ درصد رسیده است که حد نصابی در این زمینه محسوب می شود».

رئیس‌جمهوری روسیه با انتقاد از ثروت اندوزی الیگارش های روسیه و الگوبرداری آنها از اقتصاد غربی گفت: «اکنون سرشان کلاه رفته و ثروتشان به باد رفته است. مردم روسیه دلشان برای این افراد نمی سوزد».

وی اعلام کرد که روسیه تا اوایل تابستان آینده (۳۰ ژوئن) بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن غله صادر خواهد کرد.

گسترش کریدور شمال به جنوب

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه عنوان کرد: «کریدور شمال جنوب را امسال گسترش می دهیم و ناوگانی از شناورها را برای ارتباط با پاکستان و ایران اختصاص خواهیم داد».

پوتین گفت: «همکاری با دوستان‌مان را گسترش می‌دهیم و خود را برتر و استثنایی نمی دانیم».

وی افزود: «ما به همکاری با شرکایمان برای ایجاد سامانه باثبات و امن پرداخت‌های بین المللی مستقل از دلار و ارزهای غربی ادامه خواهیم داد. ما نبودیم که پرداخت های دلاری یا "ارزهای بین المللی" را کاهش دادیم. آنها به دست خود چنین کردند».

به گفته پوتین، روسیه از پیمان استارت جدید خارج نمی شود ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد. وی گفت: «در ماه فوریه ناتو خواهان از سرگیری این پیمان و از جمله اجازه بازرسی تاسیسات روسیه شد.  ما می دانیم که غرب به کی یف کمک می کند تا به تاسیسات راهبردی روسیه حمله کند. اکنون می خواهند همزمان از تاسیسات ما بازرسی کنند»؟

پوتین با اشاره به این درخواست ناتو، آن را نشاندهنده تمایل این سازمان به عضویت در استارت جدید دانست و از آن استقبال کرد.

وی همچنین اعلام کرد که با صدور فرمانی مجتمع های راهبردی زمینی جدید را به حالت آماده باش رزمی درآورده است.