https://vastipress.ir/fa/news/3885

شناسه خبر: 3885
1401-11-26 15:01

افزایش صادرات از بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه

ناظر گمرکات خوزستان از افزایش وزنی و ارزشی صادرات کالاهای غیر نفتی صادراتی از ۲ بازارچه مرزی شلمچه و چذابه در سال جاری خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، بهروز قره بیگی روز دوشنبه، ۲۴ بهمن، در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش وزنی و ارزشی صادرات کالاهای غیر نفتی صادراتی از ۲ بازارچه مرزی شلمچه و چذابه در سال جاری خبر داد.

او افزود: «از ابتدای امسال تاکنون ۴۴۳ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار از بازارچه چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز صادر شده که در هم سنجی با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۴۰ درصد و از نظر ارزشی ۲۸ درصد رشد داشته است».

وی گفت: «همچنین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۳۸ میلیون دلار ازاین پایانه مرزی صادر شده که از نظر وزنی ۵۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۶ درصد افزایش داشته است».

محصولات کشاورزی، فلزی، مصالح ساختمانی، کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان)، آبزیان پرورشی، کالاهای خانگی و مصرفی و لبنیات از مهمترین کالاهای صادراتی به عراق از مرزهای شلمچه و چذابه بوده است. فعالیت تجاری این ۲ بازارچه مرزی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشت ولی با فروکش کردن این ویروس، تجارت مرزی با این کشور دوباره رونق گرفته است. صادرات کالا به عراق از بازارچه‌های مرزی چذابه و شلمچه تا پیش از همه گیر ویروس کرونا تا یک میلیارد دلار در سال نیز رسیده بود.

خوزستان با ۲ استان مرزی میسان با مرکزیت شهر العماره و البصره با مرکزیت شهر بندری بصره مناسبات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.

صادرات کالا از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با کشور عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی از تیرماه شروع و در مهرماه همان سال عزیمت زائران عتبات عالیات به شهرهای مقدس عراق آغاز شد.

استان خوزستان حدود ۴۰۰ کیلومتر با کشور عراق مرز زمینی و دریایی دارد.